Strategi-visualisering

Visualisering af din strategi – hvorfor? Fordi det skaber fælles fodslag i din organisation.

Den fælles konsensus, der skabes, når en virksomhed bruger visualisering som byggesten, har kraftig indvirkning på kommunikationen i og omkring virksomheden. 

Det skyldes, at visualisering gør, at flere sider pludselig ser samme sag. Ved hjælp af visualisering kan din virksomhed altså kan forene ledere og medarbejdere og skabe “et fælles vi” i organisationen.

VISUALISERING AF din STRATEGI

Mange virksomheder bruger lang tid i maskinrummet på at gøre deres strategi håndgribelig, skarp og let at forstå. Alligevel er der en tendens til, at arbejdet med strategien bliver til en masse floskler og indforståede sætninger – som kun topledelsen selv forstår.

Og du kan bruge nok så lang tid på din strategi, men når du ikke formår at videreformidle den effektivt, ja så er du faktisk på spanden! 

Det er her strategi-visualiseringer kommer i spil. Forskere har påvist, at jo lettere vi mennesker har ved at afkode indhold, jo bedre kan vi lide at se på det. 

Det betyder, at jo hurtigere hjernen kan behandle og analysere indhold og kategorisere og forstå, jo smukkere synes vi mennesker, det indhold er. Netop derfor virker strategi-visualiseringer så godt!

Visualisering er oplagt at bruge i forbindelse med udvikling af strategier, produktudvikling, lederudvikling, intern kommunikation eller anden stakeholder kommunikation. Visualisering styrker udvikling og kommunikation internt og eksternt i din virksomhed.

visualisering - hvad er målet og vejen?

Her et billede fra et event, hvor vi tegnede live – og skulle visualisere, hvordan rejsen med udvikling af forskellige lægemidler havde været for en stor international medicinalvirksomhed.

Virksomheder bruger ofte visualiseringer til at vise ledere og medarbejdere, hvordan drømmescenariet ser ud, og hvordan man kommer derhen. 

Visualisering af virksomhedsstrategi

Derfor burde du få en visualisering af din strategi

VISUALISERING SKABER RESULTATER

De største atleter og high-performere bruger visualisering som dagligt værktøj til at nå deres mål. Det kan f.eks. være at forestille dig, at du sidder i den bil, du har ønsket dig i flere år – men først kan købe, når du har fået din forfremmelse.

Men faktisk har de fleste mennesker svært ved at skabe billeder, scenarier og visualiseringer inde i hovedet. 

Derfor skal du gøre det let for den, du prøver at kommunikere til. Du skal skabe et billede, du kan vise frem – så du er sikker på at blive forstået. 

mere end 60.000 gange hurtigere

Du kender udtrykket et billede siger mere end 1000 ord. Faktisk ville det være mere korrekt at sige – “mere end 60.000 ord”. 

For menneskehjernen behandler nemlig visuel information 60.000 hurtigere end at læse tekst! 

Det er, fordi hjernen behandler hvert enkelt bogstave i en tekst som et billede, som skal bearbejdes og forstås. Netop derfor er f.eks. videoer, tegnefilm og tegninger meget mere effektive for din kommunikation end tekst. Og det er naturligvis derfor, du skal få en strategi-visualisering!

få andre til at se din vision

Når vi laver visualiseringer og sætter billeder på abstrakte eller komplekse begreber, emner eller udfordringer hos virksomhederne, så er det blandt andet for at styrke kommunikationen mellem ledere og medarbejdere. 

Det er for at give et fælles sprog. Det er nemmere at tale om noget, når det er gjort konkret og håndgribeligt.

Samtidig bliver ledelsen ofte meget klogere på deres egen vision, når de ser den visualiseret!

 

Hvad betyder visualisering?

Begrebet visualisering har faktisk flere betydninger. 1. Det kan betyde at skabe et indre “billede” af det, du gerne vil opnå. Eller 2. Det kan betyde fysisk at skabe et reelt billede/udtryk af det, du gerne vil opnå.

Virksomheder bruger ofte visualiseringer i form af animationsfilm, tegneserier, tegninger, billeder eller andre former for visualiseringer til at vise ledere og medarbejdere, hvordan drømmescenariet ser ud, og hvordan man kommer derhen.

visualisering kan tage mange former

Strategi-visualisering

En strategi-visualisering kan se ud på mange forskellige måder – og i mange forskellige former.

Vi laver både visualiseringer af strategier som animationsfilm, digitale tegneserier (gamification), plakater, kæmpe vægmalerier, prints-outs, roll-ups,  infografikker og meget andet.

Vi kan tegne alt. Lad os hjælpe dig med at visualisere dine visioner.

data-visualisering

Visualisering af data på en letforståelig og visuel måde kaldes datavisualisering. Det kan f.eks. være en grafik eller et diagram, hvor data gøres letfordøjelig for modtageren. Mange blander rundt i begreberne datavisualisering og infografik. En infografik indeholder typisk flere forskellige datavisualiseringer.

remote live drawing event

En remote live drawing event er en begivenhed – som for eksempel et møde, en konference eller et foredrag – hvor man online er til stede sammen – og vi tegner live. 

Levende Streg tegner og visualiserer indhold til workshops, lederseminarer, medarbejderdage med videre og skaber liv og engagement via tegninger. 

Skal du have en visualisering af din strategi?

Inden for visuel kommunikation taler man ofte om “appel” (appeal), “forståelse” (comprehension) og “fastholdelse” (retention). 

Kort fortalt er god kommunikation appellerende og overskueligt at se på. 

Vi mennesker kan nemlig godt lide at se på ting, som umiddelbart og intuitivt giver mening for os og skaber overblik. 

Når kommunikationen er sammensat på den måde, skaber den forståelse. Og når vi forstår – og kan lide det – vi ser, så kan vi huske det. Og det er netop det, som en god visualisering kan.

Maria Prohazka / CEO

(+45) 2818 8586

mp@levendestreg.dk

Marie Buus / Managing Partner

(+45) 2658 7434

mb@levendestreg.dk

Ofte stillede spørgsmål

  • Hvad er en visualisering?

    En visualisering betyder i princippet en visuel fremstilling af indhold. En visualisering kan altså være alt lige fra en animeret eller tegnet film, en tegneserie eller en statisk tegning. 

    Som oftest, når vi bruger begrebet visualisering, drejer det sig om en større tegning af strategi eller visioner.

  • Hvad koster en strategi-visualisering?

    En strategi-visualisering hos Levende Streg kan koste alt fra DKK 20.000 – 50.000 (+moms), når det drejer sig om en statisk visualisering. 

    Hvis visualiseringen skal animeres eller kodes underliggende stiger prisen. 

  • Hvad er fordelene ved en visualisering?

    Fordelene ved en visualisering er mange. Først og fremmest er visualiseringer med til at skabe fælles fodslag og forståelse i din organisation. Samtidig bliver dit budskab lettere at forstå, huske og viderefortælle. Det betyder, at virksomhedskommunikationen bliver lettere at forstå og efterleve. 

    Vi mennesker har simpelthen lettere ved at forstå og huske, når vi ser det. Samtidig har vi lettere ved at tro på muligheden for succes, når vi ser noget visualiseret.

  • Hvilke typer visualisering er der?

    Der findes mange former for visualisering. Først og fremmest er det vigtigt at skelne mellem om noget er en statisk visualisering (som en tegning eller fotografi), eller om det bevæger sig (som en film eller en animation.

    Dernæst er det vigtigt at skelne mellem om visualiseringen er i 3D eller i 2D.

    I pricippet kan en visualisering være alt fra en animationsfilm til et fotografi eller