ANIMATIONVISUALISERING

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i maj 2018. Men hvad har det med animationsfilm og tegninger at gøre?

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

GDPR – hvad går det ud på?

Meget enkelt forklaret handler det om, at virksomheder skal have styr på sikkerheden i forhold til de personoplysninger, som de opbevarer og behandler.

Det gælder både kundeoplysninger og medarbejderoplysninger. Og det kan hurtigt blive en udfordring, hvis der f.eks. skal optages video fra et event, eller der skal laves en video med medarbejdere til hjemmesiden.

Tegninger kan være del af løsningen

Faktisk har tegninger som løsning på udfordringerne med vise personer uden tilladelse været brugt i årevis. Du kender det fra mediedækning af retssager, hvor billeder og video er forbudt. Derfor bruger man retstegninger til at mediedække begivenheder.

På samme måde kan tegninger blive en overskuelig løsning på mediedækning eller storytelling hos virksomheder, som ikke vil i karambolage med persondataforordningen.

Hvornår kan det blive relevant med en tegnet film?

Helt konkret er der flere eksempler, hvor en tegnet film kan løse GDPR-udfordringen. Tænk bare på, hvis du skal bruge en video til at rekruttere nye medarbejdere. Her kunne det være rart, hvis du kunne bruge udtalelser fra medarbejdere til at underbygge, at din virksomhed er et godt sted at arbejde. Medarbejder-udtalelser er svært at håndtere forhold til GDPR-reglerne, dog ikke hvis vi taler udtalelser, der bruges i en tegnet eller animeret film. At bruge tegnede medarbejdere gør også løsningen langtidsholdbar, da der ikke er risiko for, at medarbejderen siger op.

Læs mere: Om business animationsvideo

Hvad med strategiske visioner for fremtiden? Det er vigtigt at inkludere medarbejdere, kunder og omverden i disse. Det giver dog udfordringer i forhold til GDPR. Det er en kæmpe opgave i forhold til at indhente samtykke og erklæringer. Men hvis du i stedet vælger det tegnede medie, så kan du vise ligeså mange personer, som du vil.

Læs mere: Strategisk visualisering

På samme måde kan det være en god løsning med tegninger til events, hvor du ønsker et referat eller dokumentation fra dagen, uden at komme i problemer med GDPR-reglerne. Der kan tegnerne afbillede oplægsholdere og publikum uden problemer.

Læs mere: Live drawing events

Related posts

TEGNINGER TALER DIN HJERNES SPROG

Tegninger taler til hjernen! Vidste du, at menneskehjernen bruger genkendelighed, når den skal forstå noget ud fra de mange indtryk, den bliver bombarderet med i løbet af en dag? Faktisk […]

LÆR AT TEGNE – TEGNEKURSUS

Lær at tegne i dit team – og få et fælles sprog og fælles fodslag – og gladere medarbejdere, som forstår, hvor din virksomhed skal hen. Og tegning er endda […]

Facilitering-skabet-fællesskab-facilitation

FACILITERING SKABER ET FÆLLES “VI”

Facilitering hjælper dig med at skabe en følelse af fællesskab omkring din strategi. De fleste virksomheder har efterhånden fanget, at det ofte ikke virker efter hensigten at lave lange strategiske […]

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser, at kun 7% af din kommunikation er […]

visual-storytelling-levende-streg

VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest. Vidste […]

deloitte-levende-streg-tegnefilm

FORSTÅ OG HUSK STRATEGIEN MED TEGNEFILM

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – strategisk visualisering. Sæt billeder på dine budskaber og få din målgruppe til at forstå og huske dem bagefter. Levende Streg tegner live til dit møde eller din event. […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]