Digitale tegneserier til virksomheder

Hvad er en digital tegneserie? Hvordan skiller den sig ud fra en normalt tegneserie? Og hvordan kan du bruge digitale comics i din virksomhed?

Tegneserier er eksploderet i popularitet de seneste årtier og har bevæget sig fra at være en genre, som primært var til yngre mandlige læsere – til at være en stueren genre, som appellerer til alle aldre, køn, nationaliteter og baggrunde.

DIGITALE COMICS

Digitale tegneserier er lavet og kodet til at læse og opleve på skærm.

Dvs. tegneserierne er skabt, så de kører på forskellige enheder – med lydeffekter, musik og bevægelse – nøjagtig som en animationsfilm. 

Filmen afspilles i det tempo, der klikkes, scrolles og interageres. 

På den måde er digitale comics i den grad gamification af din virksomheds kernebudskaber.

Fordelene ved tegneserier

Nyere hjerneforskning viser, at tegneserier taler til hjernen i en særlig grad. Og det har virksomhedernes kommunikationsafdelinger også fået øjnene op for – specielt i udlandet.

Inden for visuel kommunikation taler vi nemlig meget om appeal, forståelse og hukommelse.

For at din modtager har lyst til at beskæftige sig med din historie eller sætte sig ind i dit kernebudskab, skal det være appellerende at se på og let at overskue. Så kan din modtager huske OG genfortælle det.

COMICS - historisk set

Historisk set stammer det, vi idag kender som tegneserier, tilbage fra 1930’ernes USA.

I starten var comics en slags humoristiske striber i aviserne, som f.eks. Blondie og Skipper Skræk.

Men genren blev hurtig populær og i 1938 fik Superman sin debut i “Action Comics #1”.

Tegneseriernes popularitet ikke er fremmed for os mennesker. 

Visuel kommunikation er nemlig vores “naturlige” måde at kommunikere på! 

Forskningen viser, at mennesker har kommunikeret visuelt i mere end ca. 30.000 (tænk blandt andet på hulemalerier). I modsætning hertil er de forskellige skriftsprog “kun” omkring 3.700 år gammel.

LÆSNING SÆTTER HJERNEN PÅ OVERARBEJDE

Du ved det godt! Det tager hjernen længere at tid og mere energi at behandle tekstbaseret eller verbal information i forhold til visuel information. 

Faktisk afkodes visuel information 60.000 hurtigere end tekst eller ord.

Det er fordi hvert enkelt bogstave tolkes som et tillært (arbitrært) symbol, som skal tolkes for sig selv OG i den sammenhæng, det står i.

Derfor er din hjerne faktisk på overarbejde, når du udelukkende læser tekst.

Og netop derfor er tegneserien som format og medie fortsat er et hit som virksomhedskommunikation. Fordi det letter læseprocessen markant. Og samtidig giver det mulighed for at dykke dybere ned i komplekse emner, uden at det bliver sværere at forstå.

STYRK DIN BI-LATERALE HJERNE

Forskning viser, at vores hjerner ændrer sig, fordi vi ikke læser på papir længere. 

For ikke at miste vores evne til dybdelæsning, skal vi træne vores hjerner til at være ”bi-litterate”. På den måde kan vi selv styre, hvornår en tekst skal skimmes, og hvornår der skal nærlæses.

Og Bill Kartalopoules (amerikansk guru inden for tegneserier) påpeger, at netop comic books er et medie, der træner den bi-litterate hjerne. De er nemlig bygget op på en måde, som både tilgodeser den del af hjernen, der læser hen og ned – og den del, der springer fra gren til gren.

Hvordan laver man en digital tegneserie?

Processen med at lave digitale graphic novels er lidt anderledes end en printet tegneserie. Vores tegneserie tegnere bygger nemlig panelerne op i forskellige lag, som vi kan kontrollere og animere.

Samtidig laves tegneserien som en mellemting mellem en film og et spil. Det betyder, at vi storyboarder hele processen, for at vide, hvordan de forskellige overgange skal være. Og hvad de forskellige scrolls og kliks skal udløse. Derefter kodes hele herligheden af vores kodere.

Samtidig skal der laves forskellige versioner af tegneserien alt efter hvilket mobil device, tegneserien afspilles og læses på.

Til sidst oploades og lagres de forskellige udgaver af tegneserien via FTP-server eller lignende på kundes website. På den måde kan de selv styre hvor meget analyse, der skal laves på tegneserien. 

Maria Prohazka / Creative director

(+45) 2818 8586
mp@levendestreg.dk

Vil du vide mere om digitale tegneserier

Har du spørgsmål til, hvordan du får din egen digitale corporate comic, så giv os et ring eller send os en mail. 

Vi sidder klar ved telefonen for at tale med dig.

OFTE stillede spørgsmål

  • Hvad er en digital tegneserie?

    En digital tegneserie er en comic, som er tegnet og kodet til specifikt at vises på skærm. 

    Den er altså klikbar, scroll-bar, og du kan interagere med den.

    På den måde kan din bruger selv vælge, hvorhen i tegneserien man vil klikke.

  • Hvad koster en digital comic?

    En digital tegneserie starter ved 75.000 kr. (+moms) for ca. 12 paneler.

    Prisen afhænger af længden af tegneserien (antallet af paneler), kompleksiteten, lydeffekter, interaktion med videre.

    Normalt koster en gennemsnitlig digital tegneserie mellem 75.000 DKK - 250.000 DKK (+moms)

  • Digital comics på telefonen?

    Man kan godt lave digitale comics, så de kan læses på telefonen. 

    Både så de er bygget ind i en app og så de fungere på browser.

    Ofte er der en del omkostninger forbundet med en mobil browser version af din tegneserie, da det kræver, at der hele tiden holdes styr på nye browser-opdateringer.

    Men det er stadig billigere, end at skulle lave en app for at læse din tegneserie. Og browser-versioner er som oftest mest brugervenlige.

  • Hvor lang tid tager det at lave en digital tegneserie?

    Det tager mellem 4-8 uger at lave en god solid tegneserie, hvor billeder og kodning går op i en højere enhed - og hvor det endelige produkt er testet igennem for fejl på forskellige enheder.