RESEARCHSTORYTELLINGVISUALISERING

VISUALISER DIN VIRKSOMHEDSSTRATEGI

Visualiser din virksomhedsstrategi! Vi ved alle, at arbejdet med en virksomheds strategi er altafgørende for virksomhedens overlevelse. En virksomhedsstrategi er den vigtige spilplan for, hvordan mål og visioner nås, samtidig med at rentabiliteten (indtjening og overskud) styrkes. Vi ved også, at det er et omfattende arbejde at lave en god virksomhedsstrategi, der holder vand og samtidig er til at føre ud i livet for ledere og medarbejdere.

visualisering-next-step-mobile-levende-streg

Men alt for ofte bliver de ledere, der arbejder med den pågældende spilplan, tabt i corporate floskler og fluffyness. Og derfor kan det ende med at være svært at kommunikere spilplanen ud i organisationen eller ned igennem hierarkiet.

Det er derfor du skal du overveje at visualisere din virksomhedsstrategi. Du skal både tegne og printe det kort, dine folk skal følge. Du skal lave en køreplan med klare milepæle – og markerer vejen de skal gå!

Hvad er visualisering?

Visualisering er en praksis, hvor du bruger mentale billeder til at opnå det, du ønsker. Det er en slags positiv dagdrøm, der bruges som korte meditationssessioner. For eksempel så den berømte bokslegende Muhammad Ali sine sejre for sig, længe før den aktuelle kamp skulle udkæmpes. På samme måde kan du få dine medarbejdere til at se sig selv som del af din vision.

Læs også: Hvordan virker visualisering 

Og alle atleter kender nødvendigheden af at se sig at vinde inde i hovedet, før de gør det i det virkelige liv. Alle succesfulde iværksættere bruger også dette værktøj.

Hvordan vil du overhovedet få dine medarbejderne til at forstå dine fokusområder, købe ind på din vision og følge dine anvisninger, hvis du ikke selv kan se billedet af destinationen eller dine pitstop på rejsen klart for dig?

visualisering-video-levende-streg-speed-drawing

Drop de vattede udtryk!

Og her bliver det vanskelig! Fordi du skal finde ud af, hvad dit mål er, og hvordan det ser ud? Mange topchefer og ledere begår den fej, at de forelsker sig i smarte buzz words og vattede forretningsfraser, når de kommunikerer forretningsstrategien. Men du har brug for detaljer. Ingen ligegyldige og smarte fyldord!

Alt for ofte er der milevidt mellem strategisk tænkning og selve implementeringen af strategien. Alt for ofte fokuserer forretningsstrategier på nøgleprioriteringer – masser og masser af tekst med ikoner. Du skal fokusere mere på, hvordan teamet og medarbejderne individuelt kan bidrage til at nå disse mål gennem konkrete handlinger.

For eksempel, hvis du er i detailhandel, kan et must-win battle se sådan ud: “Identificer nye indtægtskilder for at give kunderne mere værdi”. Eller hvad med: “Gør netværksplanlægningen bedre”. Der er absolut intet håndgribeligt eller billedligt i de sætninger. Og de fleste mennesker vil ikke helt forstå, hvad de egentlig skal gøre – eller hvad der forventes af dem.

Kognitive metaforer og analogier

Hvorfor ikke prøve en anden tilgang. Hvorfor ikke tænke i billeder og tale i kognitive metaforer eller bruge analogier?

Kognitive metaforer bruges til at beskrive noget ukendt ved hjælp af noget kendt (erfaring) – man går altså ind og tager fat i den fysiske erfaringer og de gængse traditioner for bedre at kunne beskrive et begreb. Det betyder, at meningen (fra afsenders side) skæres ud i pap! F.eks. “bilen snegler sig ad sted”.

På samme måde kan analogier kan hjælpe din modtager med at sætte din kommunikation i perspektiv. En analogi er en slags sammenligning af to ting, der umiddelbart ser forskellige ud, men som alligevel har mange ligheder. Et eksempel kunne være: ”Taler vi stor som en elefant eller stor som en Fed-ex konvolut?”.

Tænk i billeder!

Du skal begynde at visualisere din virksomhedsstrategi! Hvis du beder om chokoladekage, er det dit ansvar at give dine medarbejdere den rigtige opskrift på den kage, du ønsker, de skal bage! Ellers kan du ende med en chokoladefondant, når dine kunder ønsker brownie.

Læs også: Inspirerende vægindretning med superkræfter

Men visualisering er et svært værktøj at mestre for de fleste. Og du kan ikke forvente, at alle mennesker kan forestille sig, hvad du forestiller dig. Du skal tegne billederne for dem!

Related posts

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser at kun 7% af din kommunikation er […]

visual-storytelling-levende-streg

VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest. Vidste […]

deloitte-levende-streg-tegnefilm

FORSTÅ OG HUSK STRATEGIEN MED TEGNEFILM

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til […]

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – strategisk visualisering. Sæt billeder på dine budskaber og få din målgruppe til at forstå og huske dem bagefter. Levende Streg tegner live til dit møde eller din event. […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]

logo-farver-colors-levende-streg

HVAD SIGER DIN LOGO-FARVE OM DIT FIRMA?

Dit logo er den allervigtigste del af din CVI, din virksomheds visuelle identitet. For ideelt set viser dit logo essensen af din virksomhed. Og her er farven altafgørende. Og selvom […]

comic book Levende Streg berettermodel

DEN BEDSTE BERETTERMODEL – SPARK MÅS SOM SHAKESPEARE!

Berettermodel kan bane vejen for din historie. Et af de mest forenende træk hos os menesker er vores tørst efter gode historier. Vi elsker at høre historier. Vi elsker at […]