VISUALISER DIN VIRKSOMHEDSSTRATEGI

Visualiser din virksomhedsstrategi! Vi ved alle, at arbejdet med en virksomheds strategi er altafgørende for virksomhedens overlevelse. En virksomhedsstrategi er den vigtige spilplan for, hvordan mål og visioner nås, samtidig med at rentabiliteten (indtjening og overskud) styrkes. Vi ved også, at det er et omfattende arbejde at lave en god virksomhedsstrategi, der holder vand og samtidig er til at føre ud i livet for ledere og medarbejdere.

Men alt for ofte bliver de ledere, der arbejder med den pågældende spilplan, tabt i corporate floskler og fluffyness. Og derfor kan det ende med at være svært at kommunikere spilplanen ud i organisationen eller ned igennem hierarkiet.

Det er derfor du skal du overveje at visualisere din virksomhedsstrategi. Du skal både tegne og printe det kort, dine folk skal følge. Du skal lave en køreplan med klare milepæle – og markerer vejen de skal gå!

Hvad er visualisering?

Visualisering er en praksis, hvor du bruger mentale billeder til at opnå det, du ønsker. Det er en slags positiv dagdrøm, der bruges som korte meditationssessioner. For eksempel så den berømte bokslegende Muhammad Ali sine sejre for sig, længe før den aktuelle kamp skulle udkæmpes. På samme måde kan du få dine medarbejdere til at se sig selv som del af din vision.

Læs også: Hvordan virker visualisering 

Og alle atleter kender nødvendigheden af at se sig at vinde inde i hovedet, før de gør det i det virkelige liv. Alle succesfulde iværksættere bruger også dette værktøj.

Hvordan vil du overhovedet få dine medarbejderne til at forstå dine fokusområder, købe ind på din vision og følge dine anvisninger, hvis du ikke selv kan se billedet af destinationen eller dine pitstop på rejsen klart for dig?

Drop de vattede udtryk!

Og her bliver det vanskelig! Fordi du skal finde ud af, hvad dit mål er, og hvordan det ser ud? Mange topchefer og ledere begår den fej, at de forelsker sig i smarte buzz words og vattede forretningsfraser, når de kommunikerer forretningsstrategien. Men du har brug for detaljer. Ingen ligegyldige og smarte fyldord!

Alt for ofte er der milevidt mellem strategisk tænkning og selve implementeringen af strategien. Alt for ofte fokuserer forretningsstrategier på nøgleprioriteringer – masser og masser af tekst med ikoner. Du skal fokusere mere på, hvordan teamet og medarbejderne individuelt kan bidrage til at nå disse mål gennem konkrete handlinger.

For eksempel, hvis du er i detailhandel, kan et must-win battle se sådan ud: “Identificer nye indtægtskilder for at give kunderne mere værdi”. Eller hvad med: “Gør netværksplanlægningen bedre”. Der er absolut intet håndgribeligt eller billedligt i de sætninger. Og de fleste mennesker vil ikke helt forstå, hvad de egentlig skal gøre – eller hvad der forventes af dem.

Kognitive metaforer og analogier

Hvorfor ikke prøve en anden tilgang. Hvorfor ikke tænke i billeder og tale i kognitive metaforer eller bruge analogier?

Kognitive metaforer bruges til at beskrive noget ukendt ved hjælp af noget kendt (erfaring) – man går altså ind og tager fat i den fysiske erfaringer og de gængse traditioner for bedre at kunne beskrive et begreb. Det betyder, at meningen (fra afsenders side) skæres ud i pap! F.eks. “bilen snegler sig ad sted”.

På samme måde kan analogier kan hjælpe din modtager med at sætte din kommunikation i perspektiv. En analogi er en slags sammenligning af to ting, der umiddelbart ser forskellige ud, men som alligevel har mange ligheder. Et eksempel kunne være: ”Taler vi stor som en elefant eller stor som en Fed-ex konvolut?”.

Tænk i billeder!

Du skal begynde at visualisere din virksomhedsstrategi! Hvis du beder om chokoladekage, er det dit ansvar at give dine medarbejdere den rigtige opskrift på den kage, du ønsker, de skal bage! Ellers kan du ende med en chokoladefondant, når dine kunder ønsker brownie.

Læs også: Inspirerende vægindretning med superkræfter

Men visualisering er et svært værktøj at mestre for de fleste. Og du kan ikke forvente, at alle mennesker kan forestille sig, hvad du forestiller dig. Du skal tegne billederne for dem!

Del dette blogindlæg

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin