Tegneserier

Tegneserier i digital form til virksomheder er det nye sort! 

Mange virksomheder i ind- og udland har fået øjnene op for, hvordan moderne digitale tegneserier kan højde din virksomhedskommunikation. For digitale comic books er nemlig en helt guldgrube af fordele, hvor din læser får lov at fordybe sig – mens de selv bestemmer læsehastighed og dybden af det, de læser og ser.

Vidste du, at din hjerne afkoder visuel kommunikation 60.000 gange hurtigere end f.eks. tekst?

Og dine øjne bidrager med 85% af din viden om og opfattelse af verden. 

Så det gamle ordsprog om, at et billede siger mere end tusinde ord, burde faktisk omskrives til, at et billede siger mere end 60.000 bogstaver.

 

Tegneserier taler til hjernen

Nyere hjerneforskning har vist, at tegneserier taler til hjernen i en særlig grad. Salget af comic books (tegneserier) og grafiske noveller (boglange comics) stiger og stiger verden over. I Nordamerika alene lød salgstallene i 2016 på mere end 1 milliard dollars. Og nu har comic books og grafiske noveller også fundet vej ind i virksomhedernes kommunikation.

Store globale virksomheder som Google (th.), Zappos, Peugeot, Twitter og ebay bruger allerede tegneserier (corporate comic books) både internt og eksternt som en aktiv del af deres kommunikation og reklamer.

Hos Levende Streg mærker vi også tendensen. Virksomhederne har fået øjnene op for, at tegneserier kan noget helt specielt. For selvom mange voksne associerer tegneserier med bøger til børn eller dovne teenagere, så er faktum, at tusindvis af voksne dyrker og elsker genren.

Derfor burde du få en tegneserie

DET TEGNESERIER KAN

Hvor den digitale kommunikation indbyder til multitasking og hurtig absorbering af nyheder, opfordrer tegneserier til at fordybe sig. Tegneserier virker, fordi de er visuelt udtryksfulde og engagerende for læseren. Der er både illustrationer og tekst, de drejer sig om følelser, som er visuelt udpenslede, og læseren læser både horisontalt, vertikalt og skråt.

Tegneserier egner sig altså godt til at formidle et budskab, hvor man gerne vil have modtageren til at gå i dybden for på den måde at opnå forståelse for vigtige eller komplekse detaljer. 

Dybdelæsning

En af de oplagte måder at bruge tegneserier på – er at bruge dem aktivt i produktudvikling. Du kan f.eks. afprøve dit produkt på potentielle kunder, FØR DU OVERHOVEDET HAR LAVET DET. Og du kan få vigtig feedback, før du rører en finger i produktudviklingen. Det sparer tusindevis af kroner. Eller du kan bruge tegneserier internt i den virksomhed til at skabe forståelse og fælles retning på en produktudvikling.

tegne-effekten

Studier viser, at vi mennesker bedre kan huske og forstå, når vi en tegning af det.

Det er fordi tegning kombinerer tre typer oplevelser: 1. den semantiske – hvor vi skaber visuelle processer internt. 2. aktiveringen af hjerneområdet motor cortex – hvor al planlagt bevægelse simuleres, øves og forstås i din hjerne. Og 3. Det du ser, når du kigger på en tegning.

brand awareness med tegneserie

Tegneserier er magiske. Og de kan fortælle og iscenesætte en historie, som den skaber genklang hos modtageren – selvom det er meget komplekst stof. 

Ifølge nyere forskning kræver tegneserier, at læsere skaber mening ved hjælp af “flere modaliteter.” 

Læsere af tegneserier behandler alle de forskellige komponenter – visuelt, rumligt og tekstmæssigt – i det, de læser. Og læseren integrerer disse komponenter i en solid forståelse af historien. 

Dette betyder, at selvom tegneserier måske appellerer til læsere af samme grund, trækkes disse personer til andre former for underholdning, såsom tv og videospil, at læse disse bøger faktisk involverer meget mere kompleks behandling. 

TIL FORANDRINGSLEDELSE

Tegneserier brugt til at illustrere forandringsledelse (change management) er et andet oplagt eksempel, som vores kunder har fået øjnene op for. Ved at fortælle historien om, hvad der skal ændres, hvorfor – og vigtigst af alt, hvad det betyder for den enkelte medarbejder – kan man skabe stor forståelse for et forandringsprojekt. Og du kan få dine medarbejdere med om bord og tage medejerskab på projektet – hvilket er altafgørende for projektets succes.

Giv os et kald, hvis du vil vide mere om, hvordan du kan bruge tegneserier aktivt i din virksomhed.

Maria Prohazka / CEO

(+45) 2818 8586

mp@levendestreg.dk

Marie Buus / Managing Partner

(+45) 2658 7434

mb@levendestreg.dk

Ofte stillede spørgsmål

  • Hvad er en tegneserie?

    En tegneserie eller comic book er en publikation, der består af tegneseriekunst i form af sekventielle sidestillede paneler, der repræsenterer individuelle scener.

    Tegneserier kan laves på mange forskellige måder. De mest brugte er digitale comic books (hvor brugeren læser tegneserien online via app eller landing page på sin computer, ipad eller telefon) eller printede tryksager - et tegneseriehæfte. Man kan f.eks. også lave tegneserie som video med 3D-effekter.

    En digital tegneserie som læses online har blandt andet også lydeffekter - og opleves faktisk som en film, man kan scrolle igennem. 

  • Hvad koster en digital tegneserie?

    Prisen på en comic book eller tegneserie varierer en del alt efter, hvor lang den skal være indholdsmæssigt - og stilarten spiller også en stor rolle. Jo mere detaljeret tegneserien skal være, jo dyrere er den at lave.

    I gennemsnit koster en digital comic book (som læses online på en landing page) mellem 75.000 - 100.000 kr. (+ moms) at lave. 

    Vores digitale comic books er kodet i Unity og fungerer på tværs af platforme og devices.

  • Hvad er fordelene ved en digital tegneserie?

    Fordelene ved en digital tegneserie er mange. En digital tegneserie er klikbar og SEO-venlig. 

    Det betyder, at du kan tracke, hvad din bruger gør, og hvordan tegneserien læses. Samtidig kan din comic book søgeoptimeres og indholdet kan altså læses af søgemaskiner. Det betyder meget for både trafik og ranking på f.eks. Google.

    Derudover er tegneserier utrolig læsevenlige for din bruger. Og du kan tilpasse læsevenlighed, så den passer til lige præcis din målgruppe.

    I virkeligheden minder en digital tegneserie om en video med lydeffekter, som kan læses i det tempo, din læser selv vælger. Det gør, at din læser kan fordybe sig i dit budskab - men også hurtigt får det store overblik.

  • Hvilke typer tegneserier findes der?

    Udover den oplagte superhelte genre er tegneseriernes hovedgenrer: alternativ / esoterisk, business, manga, science fiction, fantasi, action / adventure, horror, humor, romantiske tegneserier.

    Superhelttegneserier og horrortegneserier er på nuværende tidspunkt den mest populære.