TRÆN DIN EVNE TIL DYBDELÆSNING

Billede af tegneserier, hæfter med tegneserier.
Tegneserier bruges nu som del af virksomhedskommunikationen.

Tegneserier træner din evne til dybdelæsning. Nyere hjerneforskning viser, at tegneserier taler til hjernen i en særlig grad. Og det har virksomhedernes kommunikationsafdelinger også fået øjnene op for – specielt i udlandet. Det er både i den interne kommunikation, i pitches og som reklamer, at grafiske noveller og comic books er begyndt at vinde indpas sig i de globale virksomheder. For i en tid, hvor medarbejdere dagligt udsættes for massiv kommunikativ støj, kan tegneserier nemlig bidrage med noget helt særligt.

Globale spillere bruger det allerede

Store globale virksomheder som Google, Zappos, Peugeot, Twitter og ebay bruger allerede tegneserier (corporate comic books). De bruges både internt og eksternt som en aktiv del af deres kommunikation, produktudvikling, medarbejder- og lederudvikling, reklamer og kundevejldninger.

Tegneserier træner din bi-laterate hjerne

Forskning viser, at vores hjerner ændrer sig, fordi vi ikke læser så meget på papir mere. For ikke at miste vores evne til dybdelæsning, skal vi træne vores hjerner til at være ”bi-litterate”. På den måde kan vi selv styre, hvornår der skal skimmes, og hvornår der skal nærlæses.

Og Bill Kartalopoules (amerikansk guru inden for tegneserier) påpeger, at netop comic books er et medie, der træner den bi-litterate hjerne. De er nemlig bygget op på en måde, som både tilgodeser den del af hjernen, der læser hen og ned – og den del, der springer fra gren til gren.

Læreranstalter i USA bruger tegneserier

I USA har der i de sidste 10 år været en del fortalere for, at tekstbøger på Universiteter og i skolen skulle genskrives som comics. I forhold til at det ville styrke læringen. Det er f.eks. blevet til ”Black Atlas: Managing to succeed” af professorerne Jeremy Short, Tayla Bauer og Dave Ketchen, og ”Bound by Law” af professorerne på Duke Law School. Men hvad med virksomhederne?

New York Times er også med på bølgen

Og selv New York Times har set lyset og har oprettet en bestseller liste med graphic novels / grafiske noveller (det tunge format af tegneserier).

Del dette blogindlæg