VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest.

Vidste du f.eks. at en gennemsnitsbruger på Youtube bruger mindst 40 minutter om dagen på at se videoer! Faktisk uploades der mere end 300 timers video i minuttet på til netop Youtube!

Visuel storytelling til virksomhedskommunikation

De fleste virksomheder har allerede fået øjnene op for visuel storytelling som del af virksomhedskommunikationen (både i forbindelse med change management, strategi-udruldning eller som ekstern reklame).

Og nyere forskning viser netop også, at storytelling er noget, der virkelig batter, når vi skal opnå adfærdsændringer eller ændre holdninger og overbevisninger. Samtidig styrker det samarbejde, tillid og empati.

For din målgruppes attention span bliver jo kortere og kortere. Og det bliver efterhånden sværere at fange din målgruppes opmærksomhed gennem støjen fra alle de andre historier både internt og eksternt.

Læs også: Brand storytelling – kramme-hormon der virker

Marie Buus og Maria Prohazka fra Levende Streg laver live drawing grafisk facilitering

Strategisk visualisering

Noget af det allermest efterspurgte er f.eks. strategiske visualiseringer. Måske tænker du, hvad er en strategisk visualisering egentlig? I bund og grund er en strategisk visualisering en visuel fremstilling af din historie og budskab. Det kan altså både være en animationsfilm, en tegneserie, en speed drawing film, en infografik eller en kæmpe tegning tegnet live på dit event. Og Levende Streg kan hjælpe dig med alle disse visualiseringsformer.

Læs også: Forstå og husk strategien med tegnefilm

Se også denne fine lille video fra Journalistforbundet om visuel kommunikation og visuel storytelling.

Visuel storytelling – hvilket medie skal jeg vælge?

Som sagt kan visuel storytelling tage mange forskellige former. Fælles for dem er en sekventiel historiefortælling. Dvs. du faktisk kan fortælle din historie visuelt både med tegnefilm, video, animation, tegneserier, fotos eller lignende.

Dog skal du være opmærksom på, hvad de forskellige typer medier kan. Det kan du læse mere om i vores artikel på K-forum. Læs også interviewet med Maria Prohazka om storytelling.

F.eks. egner animationsfilm sig godt til både sociale medier med højt tempo (som Facebook og Youtube) og intranet, hvorimod tegneserier egner sig godt til trykte medier, ipads og websites. For de forskellige storytelling typer har hver deres fordele formidlingsmæssigt. Så det er vigtigt, at du hele tiden holder dig for øje, hvad du gerne vil opnå med din visuelle kommunikation.

Læs mere: Træn din dybdelæsning med tegneserier

Del dette blogindlæg