Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til ekstern branding, rekruttering og reklame. Men hvorfor virker tegnefilm så stærkt på os mennesker? Hvorfor synes vi, det er sjovt og spændende at se på?
Tegnefilm får din modtager til at forstå og huske
Inden for visuel kommunikation taler man ofte om “appel” (appeal), “forståelse” (comprehension) og “fastholdelse” (retention). Det har Randy Krum blandet andet skrevet en virkelig god og letlæselig bog om.
Kort fortalt er god kommunikation appellerende og overskueligt at se på. For vi mennesker kan lide at se på ting, som umiddelbart og intuitivt giver mening for os og skaber overblik. Når kommunikationen er sammensat på den måde, skaber den forståelse. Og når vi forstår – og kan lide det – vi ser, så kan vi huske det. Og det er netop det, som en god tegnefilm kan.
Læs også: Speed drawing videoer skaber forståelse
Overdrivelse fremmer forståelsen
Når vi taler visuel kommunikation og animationsfilm, lærer man som noget af det første, hvordan det hele handler om den gode silhuet. Om hvordan personer eller ting vises fra en vinkel og i et udsnit, som giver bedst mening for historien og forståelsen. Det handler om, at din modtager super hurtigt kan aflæse dit budskab. Og her er positur (eller form) noget af det allervigtigste i den forbindelse. Tænk f.eks. på – hvordan du altid kan kende en Coca Cola på flaskens form (silhuetten).
I animationssprog kalder man det “line of action”. Det betyder kort sagt, at din modtager skal kunne forstå historien, selvom din hovedperson kun ses som silhuet. På den måde overdriver man hele tiden positur og bevægelser en lille smule, så historien bliver lettere at forstå. Det samme er f.eks. tilfældet i ballet, hvor udøverne nærmest overstrækker deres positurer for at skabe en klar forståelse af den historie, de danser.
Hvad er smukt at se på?
Forskere har påvist, at jo lettere vi mennesker har ved at afkode indhold, jo bedre kan vi lide at se på det. Det betyder, at jo hurtigere hjernen kan behandle og analysere indhold og kategorisere og forstå, jo smukkere synes vi mennesker, det indhold er. Netop derfor virker animationsfilm så godt på os mennesker.
Live tegning
Netop derfor bruger så mange virksomheder efterhånden tegnefilm, tegninger, comic books eller live drawing. Sidstnævnte bruges til events og konferencer, hvor strategisk indhold skal udvikles, tilpasses eller videreformidles. Live drawing er samtidig stærkt til at skabe “buy in” på din strategi, fordi deltagere, som har set en tegner gengive strategien live, føler, at de selv har været med til at skabe strategivisualiseringen og haft medindflydelse på den.
Visuelt giver mening
Vidste du f.eks. at den menneskelige hjerne behandler visuel information 60.000 hurtigere end at læse tekst? Det er, fordi hjernen behandler hvert enkelt bogstave i en tekst som et billede, som skal forståes. Netop derfor er f.eks. videoer, tegnefilm og tegninger meget mere effektive for din kommunikation end tekst.
Læs også: Tegneserier skaber bedre dybdelæsning