ANIMATIONVISUALISERING

FORSTÅ OG HUSK STRATEGIEN MED TEGNEFILM

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til ekstern branding, rekruttering og reklame. Men hvorfor virker tegnefilm så stærkt på os mennesker? Hvorfor synes vi, det er sjovt og spændende at se på?

deloitte-levende-streg-tegnefilm

Tegnefilm får din modtager til at forstå og huske

Inden for visuel kommunikation taler man ofte om “appel” (appeal), “forståelse” (comprehension) og “fastholdelse” (retention). Det har Randy Krum blandet andet skrevet en virkelig god og letlæselig bog om.

Kort fortalt er god kommunikation appellerende og overskueligt at se på. For vi mennesker kan lide at se på ting, som umiddelbart og intuitivt giver mening for os og skaber overblik. Når kommunikationen er sammensat på den måde, skaber den forståelse. Og når vi forstår – og kan lide det – vi ser, så kan vi huske det. Og det er netop det, som en god tegnefilm kan.

Læs også: Speed drawing videoer skaber forståelse

Overdrivelse fremmer forståelsen

Når vi taler visuel kommunikation og animationsfilm, lærer man som noget af det første, hvordan det hele handler om den gode silhuet. Om hvordan personer eller ting vises fra en vinkel og i et udsnit, som giver bedst mening for historien og forståelsen. Det handler om, at din modtager super hurtigt kan aflæse dit budskab. Og her er positur (eller form) noget af det allervigtigste i den forbindelse. Tænk f.eks. på – hvordan du altid kan kende en Coca Cola på flaskens form (silhuetten).

I animationssprog kalder man det “line of action”. Det betyder kort sagt, at din modtager skal kunne forstå historien, selvom din hovedperson kun ses som silhuet. På den måde overdriver man hele tiden positur og bevægelser en lille smule, så historien bliver lettere at forstå. Det samme er f.eks. tilfældet i ballet, hvor udøverne nærmest overstrækker deres positurer for at skabe en klar forståelse af den historie, de danser.

Hvad er smukt at se på?

Forskere har påvist, at jo lettere vi mennesker har ved at afkode indhold, jo bedre kan vi lide at se på det. Det betyder, at jo hurtigere hjernen kan behandle og analysere indhold og kategorisere og forstå, jo smukkere synes vi mennesker, det indhold er. Netop derfor virker animationsfilm så godt på os mennesker.

Live tegning

Netop derfor bruger så mange virksomheder efterhånden tegnefilm, tegninger, comic books eller live drawing. Sidstnævnte bruges til events og konferencer, hvor strategisk indhold skal udvikles, tilpasses eller videreformidles. Live drawing er samtidig stærkt til at skabe “buy in” på din strategi, fordi deltagere, som har set en tegner gengive strategien live, føler, at de selv har været med til at skabe strategivisualiseringen og haft medindflydelse på den.

Visuelt giver mening

Vidste du f.eks. at den menneskelige hjerne behandler visuel information 60.000 hurtigere end at læse tekst? Det er, fordi hjernen behandler hvert enkelt bogstave i en tekst som et billede, som skal forståes. Netop derfor er f.eks. videoer, tegnefilm og tegninger meget mere effektive for din kommunikation end tekst.

Læs også: Tegneserier skaber bedre dybdelæsning

Related posts

LÆR AT TEGNE – TEGNEKURSUS

Lær at tegne i dit team – og få et fælles sprog og fælles fodslag – og gladere medarbejdere, som forstår, hvor din virksomhed skal hen. Og tegning er endda […]

Facilitering-skabet-fællesskab-facilitation

FACILITERING SKABER ET FÆLLES “VI”

Facilitering hjælper dig med at skabe en følelse af fællesskab omkring din strategi. De fleste virksomheder har efterhånden fanget, at det ofte ikke virker efter hensigten at lave lange strategiske […]

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser, at kun 7% af din kommunikation er […]

visual-storytelling-levende-streg

VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest. Vidste […]

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – strategisk visualisering. Sæt billeder på dine budskaber og få din målgruppe til at forstå og huske dem bagefter. Levende Streg tegner live til dit møde eller din event. […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]

logo-farver-colors-levende-streg

HVAD SIGER DIN LOGO-FARVE OM DIT FIRMA?

Dit logo er den allervigtigste del af din CVI, din virksomheds visuelle identitet. For ideelt set viser dit logo essensen af din virksomhed. Og her er farven altafgørende. Og selvom […]