RESEARCHSTORYTELLING

BRAND STORYTELLING – KRAMME-HORMON VIRKER

Visuel og emotionel brand storytelling er en oplagt måde at få din målgruppe i tale på. For det er det sprog din modtagers hjerne taler og forstår. Ifølge marketingeksperter bliver 90% af alle købsbeslutninger taget ubevidst. Og købsbeslutninger er i virkeligheden baseret på følelser og overbevisninger, som din kunde har om dit brand.

Brand storytelling er et must

Internationalt set har en del kommunikatører og kommunikationschefer efterhånden fået øjnene op for, at brand storytelling er et must i virksomhedskommunikationen. Og det er ikke bare kedelige fakta-historier, der skal fortælles. Nej, fokus skal lægges på den visuelle og emotionelle del af din virksomhedshistorie for at vinde genklang hos din modtager.

Og netop effekten af visuel og emotionel historiefortælling understøttes nu også af videnskabelige undersøgelser, som viser, hvordan historier ændrer vores holdninger, overbevisninger og adfærd. Men hvorfor virker brand storytelling så godt?

Læs mere: Storytelling – få din modtager til at huske

Kramme-hormon knytter bånd

For at besvare det spørgsmål, skal vi kigge lidt nærmere på hjernen. For ca. et årti siden opdagede forskere nemlig, at hormonet oxytocin var altafgørende for, om vi turde stole på, nærme os, hjælpe og arbejde sammen med et andet menneske. Oxytocin er et hormon, der dannes i hypothalamus og lagres i hypofysens baglap. Det kaldes også kramme-hormonet, da det frigives i hjernen ved kram, der varer mere end 30 sekunder.

Oxytocin produceres, når vi har tillid til andre eller bliver venligt behandlet. Det gør, at vi knytter bånd til andre mennesker, og samtidig motiverer det til samarbejde med andre. Det gør det ved at øge følelsen af empati, så vi kan mærke og forstå, hvad andre føler.

Storytelling på video virker

Og det er her, brand storytelling kommer ind i billedet. Forskning viser nemlig, at karakterdrevne historier (historier med en hovedperson) fortalt på video, får hjernen til at frigive Oxytocin – ligesom en face-to-face situation mellem to mennesker. I øvrigt behøver protagonisten ikke være et menneske – det virker fuldstændig på samme måde, hvis fortællingen f.eks. har et dyr eller en robot med følelser som hovedperson. Og ikke nok med det. Mængden af hormonet fortæller samtidig noget om, hvor villige vi er til at hjælpe andre – både fysisk og via pengedonationer.

Følelser skal der til

Følelser og emotionelle historier har ikke altid haft sin plads i forretningsverdenen. Men den opfattelse bliver du nødt til at lægge fra dig, hvis du vil have, din historier bliver godt modtaget af din målgruppe. Det er nemlig sådan, at karakterdrevne historier med følelsesmæssigt indhold resulterer i en bedre forståelse og hukommelse af dit budskab.

Sådan kommer du godt i gang

  1. Fortæl en historie, der handler om de udfordringer, din målgruppe står over for. Hvis du kan tale ind i din modtagers selvforståelse og egenfortælling, så vinder du loyale kunder.
  2. Din brandfortælling skal have personlighed. Det skal være sådan, at din målgruppe kan genkende sig selv og dit brand i fortællingen.
  3. Din brandfortælling skal være autentisk og i synk med virkeligheden. Autenticitet kan have mange forskellige betydninger, så find ud af, hvad din målgruppe anser for autentisk.
  4. Lyt med på de sociale kanaler og find ud af, hvad der rører sig i din målgruppe.

Related posts

Facilitering-skabet-fællesskab-facilitation

FACILITERING SKABER ET FÆLLES “VI”

Facilitering hjælper dig med at skabe en følelse af fællesskab omkring din strategi. De fleste virksomheder har efterhånden fanget, at det ofte ikke virker efter hensigten at lave lange strategiske […]

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser, at kun 7% af din kommunikation er […]

visual-storytelling-levende-streg

VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest. Vidste […]

deloitte-levende-streg-tegnefilm

FORSTÅ OG HUSK STRATEGIEN MED TEGNEFILM

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til […]

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – strategisk visualisering. Sæt billeder på dine budskaber og få din målgruppe til at forstå og huske dem bagefter. Levende Streg tegner live til dit møde eller din event. […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]

logo-farver-colors-levende-streg

HVAD SIGER DIN LOGO-FARVE OM DIT FIRMA?

Dit logo er den allervigtigste del af din CVI, din virksomheds visuelle identitet. For ideelt set viser dit logo essensen af din virksomhed. Og her er farven altafgørende. Og selvom […]