Visuel og emotionel brand storytelling er en oplagt måde at få din målgruppe i tale på. For det er det sprog din modtagers hjerne taler og forstår. Ifølge marketingeksperter bliver 90% af alle købsbeslutninger taget ubevidst. Og købsbeslutninger er i virkeligheden baseret på følelser og overbevisninger, som din kunde har om dit brand.
Brand storytelling er et must
Internationalt set har en del kommunikatører og kommunikationschefer efterhånden fået øjnene op for, at brand storytelling er et must i virksomhedskommunikationen. Og det er ikke bare kedelige fakta-historier, der skal fortælles. Nej, fokus skal lægges på den visuelle og emotionelle del af din virksomhedshistorie for at vinde genklang hos din modtager.
Og netop effekten af visuel og emotionel historiefortælling understøttes nu også af videnskabelige undersøgelser, som viser, hvordan historier ændrer vores holdninger, overbevisninger og adfærd. Men hvorfor virker brand storytelling så godt?
Læs mere: Storytelling – få din modtager til at huske
Kramme-hormon knytter bånd
For at besvare det spørgsmål, skal vi kigge lidt nærmere på hjernen. For ca. et årti siden opdagede forskere nemlig, at hormonet oxytocin var altafgørende for, om vi turde stole på, nærme os, hjælpe og arbejde sammen med et andet menneske. Oxytocin er et hormon, der dannes i hypothalamus og lagres i hypofysens baglap. Det kaldes også kramme-hormonet, da det frigives i hjernen ved kram, der varer mere end 30 sekunder.
Oxytocin produceres, når vi har tillid til andre eller bliver venligt behandlet. Det gør, at vi knytter bånd til andre mennesker, og samtidig motiverer det til samarbejde med andre. Det gør det ved at øge følelsen af empati, så vi kan mærke og forstå, hvad andre føler.
Storytelling på video virker
Og det er her, brand storytelling kommer ind i billedet. Forskning viser nemlig, at karakterdrevne historier (historier med en hovedperson) fortalt på video, får hjernen til at frigive Oxytocin – ligesom en face-to-face situation mellem to mennesker. I øvrigt behøver protagonisten ikke være et menneske – det virker fuldstændig på samme måde, hvis fortællingen f.eks. har et dyr eller en robot med følelser som hovedperson. Og ikke nok med det. Mængden af hormonet fortæller samtidig noget om, hvor villige vi er til at hjælpe andre – både fysisk og via pengedonationer.
Følelser skal der til
Følelser og emotionelle historier har ikke altid haft sin plads i forretningsverdenen. Men den opfattelse bliver du nødt til at lægge fra dig, hvis du vil have, din historier bliver godt modtaget af din målgruppe. Det er nemlig sådan, at karakterdrevne historier med følelsesmæssigt indhold resulterer i en bedre forståelse og hukommelse af dit budskab.
Sådan kommer du godt i gang
- Fortæl en historie, der handler om de udfordringer, din målgruppe står over for. Hvis du kan tale ind i din modtagers selvforståelse og egenfortælling, så vinder du loyale kunder.
- Din brandfortælling skal have personlighed. Det skal være sådan, at din målgruppe kan genkende sig selv og dit brand i fortællingen.
- Din brandfortælling skal være autentisk og i synk med virkeligheden. Autenticitet kan have mange forskellige betydninger, så find ud af, hvad din målgruppe anser for autentisk.
- Lyt med på de sociale kanaler og find ud af, hvad der rører sig i din målgruppe.