Infografik

Infografikker er populært i erhvervslivet, og kendte marketingrøster spår, at brugen af infografik kun vil blive større. Efterspørgslen på en virkningsfuld kommunikationsform stiger, fordi mængden af information vokser hvert minut. Og ingen mennesker kan overskue al den information. 

Vidste du, at mennesker gennemsnitligt er udsat for oplysninger, der svarer til 174 aviser hver dag? Det er derfor nogle sociologer kalder nutidens mennesker for “informavores” (videreudvikling af carnivore, der betyder kødædende), altså organismer, der fortærer information.

INFOGRAFIK I BEVÆGELSE

En infografisk video eller infografik video, som det også kaldes, er i princippet en animeret udgave af en infografik.

I mange sammenhænge er det dog gået hen og blevet en mere generel betegnelse for bestemt type animerede videoer, der serverer data og information på en letforståelig måde. 

Som ordet afspejler, så er infografik en kombination af informationer og grafik, og en infografisk video er således information og grafik klippet sammen med lyd og bevægelse. Infografik kendes typisk fra avisen, hvor de bruges til at skabe overblik over et komplekst emne på kort tid. 

På samme måde er infografiske videoer gode til at skabe overblik og forklare et komplekst budskab på en simpel og underholdende måde.

Derfor burde du bruge en infografik

KOMMUNIKATION DER VIRKER

Netop derfor er kommunikation, som er let at forstå, hurtigt at overskue og vækker vores nysgerrighed en løsning som virksomheder mere og mere tager i brug og tager seriøst som del af deres kommunikationsstrategi.

Vi har brug for forståelig kommunikation, hvor budskabet kan konsumeres i en mundfuld og kan huskes bagefter. En kommunikationsform som samtidig også kan gå i dybden og fortælle en historie. Og det er netop det, en god infografik kan.

LIVREDDENDE INFOGRAFIK

Vidste du, at den berømte sygeplejerske Florence Nightingale (1820-1910), som især er kendt for sit arbejde under Krim-krigen, var en mester i infografikker?

Med Coxcomb-infografikken forsøgte hun f.eks. at stille skarpt på vigtigheden af at forbedre de sanitære forhold på hospitalerne, så færre soldater mistede livet.

Læs mere om Florence Nightingales Coxcomb.

EN DEL AF CONTENT MARKETING

De fleste virksomheder bruger infografikker som del af deres content marketing strategi, hvor infografikkerne er indlejret på deres websites og delt på deres sociale kanaler til at forklare f.eks. forretningsområde, strategi, produkter eller lignende.

 

Content marketing er en overordnet betegnelse for marketing, der handler om produktion og deling af indhold for at tiltrække og engagere klart definerede målgrupper. Og her er en infografik ideel.

TYPISK BRUGT FORMAT

FORMAT: De fleste infografikker er vertikale. Det skyldes, at de typisk er lavet til websites og sociale medier, hvor de let kan deles.

HØJDE OG BREDDE: Gennemsnitligt måler en infografik mellem 600 px – 1100 px i bredden og 2000 px – 5000 px i højden.

RATIO / FORHOLD: Det mest brugte forhold er 1:4. Men der er ingen rigtig eller forkert ratio for din visualisering. 

ANBEFALET FORMAT

Selvom de fleste infographics er lavet i formatet 1:4, anbefaler vi typisk et forhold på 1:3.

Vores erfaring er, at det bedste format til brug på sociale medier er cirka 600 px x 1800 px og ikke mere end 1,5 MB.

Det gør nemlig infografikken nem at overskue samt nem at loade og dele. 

I EN NEGLS STØRRELSE

Dine brugere er mobile og ser højst sandsynligt din infografik på de sociale medier, mens de er på farten. Det betyder, at de ser din store, flotte grafik på en lille bitte skærm. Så når du laver visualiseringerne til din grafik, er det en god tommelfingerregel, at dine ikoner og grafikker skal være tydelige og forståelige, også når de ses i thumbnail størrelse (ca. 1,3 cm x 1,3 cm).  

 

STORYTELLING ER LIMEN

Selve ordet infografik er sammensætningen af ordene “information” og “grafik”. Oprindelig blev de brugt meget i aviser for at forklare komplekse emner og artikler og give overblik på kort tid. 

Den moderne hjerneforskning peger dog på, at endnu et element skal tilføjes for at skabe en virkelig god infografik, der virkelig taler til din modtagers hjerne på bedst mulig måde. Nemlig storytelling.

Storytelling er limen, som får illustration og information til at sidde fast i hjernen – og endnu vigtigere – gør det muligt for hjernen at huske, hvad den har set. Her spiller Amygdala og Hippocampus en stor rolle i at lagre information.

Læs mere om hjernen eller vores hukommelse.

Har du brug for en infografisk video? Kontakt os i nu?

Hos Levende Streg laver vi infografikker, infografiske videoer og andre typer visualiseringer for virksomheder. Vi vil meget gerne tage et uforpligtende møde med dig, hvor vi kan tale om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed videre. 

Maria Prohazka / CEO

(+45) 2818 8586

mp@levendestreg.dk

Marie Buus / Managing Partner

(+45) 2658 7434

mb@levendestreg.dk

TIPS TIL AT KOMME I GANG

  • Først skal du finde et emne til din infografik. Hvad skal den handle om?

    Det kunne f.eks. være “hvordan deler jeg på sociale medier”, “hvad er et aktieselskab?” eller “hvordan sparer jeg op til min pension”. 

  • AFGRÆNSET BUDSKAB: Find ét budskab, du gerne vil igennem med - KUN ET!

    Hvis du vælger at have flere kernebudskaber, kan du ikke gå i dybden med dem på så lidt plads – og det forvirrer din modtager.

  • DEFINER DIT MÅL: Hvad vil du gerne have ud af at lave din infografik?

    Opstil evt. KPI’er, så du kan se, om du har nået dit mål.

  • VISUEL STIL: Find en visuel stil, som passer til din virksomhed og jeres visuelle identitet.

    Du kan evt. finde 3 infografikker, hvor du godt kan lide stilen. Passer stilen til din virksomhed? Hvorfor / hvorfor ikke? Tænk over, hvad der kan lade sig gøre at illustrere og visualiserer i din grafik. Husk, du har ikke så meget plads – og det skal kunne ses OGSÅ på en smartphone.

  • KILDER OG DATA

     Infografikker skal ikke bruges til at underbygge falske data. Det underminerer din troværdighed. Vær præcis med dine data og dine kilder.