ANIMATIONSTORYTELLING

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser, at kun 7% af din kommunikation er bundet i ord! De resterende 93% handler om positur, ansigtsmimik og tone of voice.

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

Kommunikation er ofte nonverbal

Normalt er hverken mimik eller positur noget, der tænkes videre over ude i virksomhederne. Og slet ikke når budskaberne skal kommunikeres ned eller ud i organisationen.

Men i virkeligheden bør der virkelig være fokus på både ansigtsmimik, kropssprog og storytelling i al din virksomhedskommunikation. For du kan ikke kun stole på “ordets magt” over din modtager, når kun 5 procent i virkeligheden handler om ord.

Kropssprog – din modtager skal føle sig sikker

Menneskets autonome nervesystem er indrettet sådan, at vi konstant afkoder mikroudtryk hos andre mennesker. Og vi leder konstant efter faresignaler i vores omgivelser. Faktisk er den afkodning så fintfølende, at vi kan fornemme på 10 kilometers afstand, om budskabet føles trygt, eller vi skal være på vagt. Vores hjerne forsøger altså konstant at læse mellem linjerne, uanset om vi vil det eller ej.

Nogle mennesker er utrolig gode til at opfange og forstå andres kropssprog. Faktisk er evnen til at forstå ansigtsudtryk og positur det, der har gjort, at vi evolutionsmæssigt har kunne overleve. For i takt med, at menneskets største fjender ikke længere var sabeltigre, moskusokser eller mammutter, men i stedet andre mennesker – er vi mennesker blevet bedre til at aflæse kropssprog og ansigtsmimik, når vi skanner vores omgivelser for farer.

Læs også: Brand storytelling – kramme-hormon virker

Din visualisering skal have liv og udtryk

De fleste virksomheder bevæger sig da i stigende grad også væk fra lange notater, PowerPoint-præsentationer, og ledere der ikke brænder igennem på video. Og i forsøget på at undgå de dræbende kedelige ledervideoer tyer flere og flere til det tegnede medie. For med tegninger, tegnefilm, animationsfilm og speed drawing videoer kan du lettere styre dine “hovedpersoners” kropssprog og ansigtsmimik.

Det handler kort sagt om, at din modtager skal føle noget, når du fortæller din historie. Og det skal du huske i alt lige fra change-management processer til strategi-møder, videregivelse af visioner såvel som i ekstern branding og kommunikation.

Læs mere: Mikroudtryk – de skal da med!