ANIMATIONSTORYTELLING

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser, at kun 7% af din kommunikation er bundet i ord! De resterende 93% handler om positur, ansigtsmimik og tone of voice.

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

Kommunikation er ofte nonverbal

Normalt er hverken mimik eller positur noget, der tænkes videre over ude i virksomhederne. Og slet ikke når budskaberne skal kommunikeres ned eller ud i organisationen.

Men i virkeligheden bør der virkelig være fokus på både ansigtsmimik, kropssprog og storytelling i al din virksomhedskommunikation. For du kan ikke kun stole på “ordets magt” over din modtager, når kun 5 procent i virkeligheden handler om ord.

Kropssprog – din modtager skal føle sig sikker

Menneskets autonome nervesystem er indrettet sådan, at vi konstant afkoder mikroudtryk hos andre mennesker. Og vi leder konstant efter faresignaler i vores omgivelser. Faktisk er den afkodning så fintfølende, at vi kan fornemme på 10 kilometers afstand, om budskabet føles trygt, eller vi skal være på vagt. Vores hjerne forsøger altså konstant at læse mellem linjerne, uanset om vi vil det eller ej.

Nogle mennesker er utrolig gode til at opfange og forstå andres kropssprog. Faktisk er evnen til at forstå ansigtsudtryk og positur det, der har gjort, at vi evolutionsmæssigt har kunne overleve. For i takt med, at menneskets største fjender ikke længere var sabeltigre, moskusokser eller mammutter, men i stedet andre mennesker – er vi mennesker blevet bedre til at aflæse kropssprog og ansigtsmimik, når vi skanner vores omgivelser for farer.

Læs også: Brand storytelling – kramme-hormon virker

Din visualisering skal have liv og udtryk

De fleste virksomheder bevæger sig da i stigende grad også væk fra lange notater, PowerPoint-præsentationer, og ledere der ikke brænder igennem på video. Og i forsøget på at undgå de dræbende kedelige ledervideoer tyer flere og flere til det tegnede medie. For med tegninger, tegnefilm, animationsfilm og speed drawing videoer kan du lettere styre dine “hovedpersoners” kropssprog og ansigtsmimik.

Det handler kort sagt om, at din modtager skal føle noget, når du fortæller din historie. Og det skal du huske i alt lige fra change-management processer til strategi-møder, videregivelse af visioner såvel som i ekstern branding og kommunikation.

Læs mere: Mikroudtryk – de skal da med!

Related posts

Facilitering-skabet-fællesskab-facilitation

FACILITERING SKABER ET FÆLLES “VI”

Facilitering hjælper dig med at skabe en følelse af fællesskab omkring din strategi. De fleste virksomheder har efterhånden fanget, at det ofte ikke virker efter hensigten at lave lange strategiske […]

visual-storytelling-levende-streg

VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest. Vidste […]

deloitte-levende-streg-tegnefilm

FORSTÅ OG HUSK STRATEGIEN MED TEGNEFILM

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til […]

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – strategisk visualisering. Sæt billeder på dine budskaber og få din målgruppe til at forstå og huske dem bagefter. Levende Streg tegner live til dit møde eller din event. […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]

logo-farver-colors-levende-streg

HVAD SIGER DIN LOGO-FARVE OM DIT FIRMA?

Dit logo er den allervigtigste del af din CVI, din virksomheds visuelle identitet. For ideelt set viser dit logo essensen af din virksomhed. Og her er farven altafgørende. Og selvom […]

comic book Levende Streg berettermodel

DEN BEDSTE BERETTERMODEL – SPARK MÅS SOM SHAKESPEARE!

Berettermodel kan bane vejen for din historie. Et af de mest forenende træk hos os menesker er vores tørst efter gode historier. Vi elsker at høre historier. Vi elsker at […]