ILLUSTRATION

MIKROUDTRYK DE SKAL DA MED!

Hvorfor er mikroudtryk vigtige, når det gælder virksomhedskommunikation? Det korte svar er: Det er vigtigt i ALLE sammenhænge, hvor mennesker kommunikerer med mennesker.

Mikroudtryk handler om følelser

Mikroudtryk er korte og ufrivillige ansigtsudtryk, som vi mennesker viser i splitsekunder. De udtrykker vores følelser. Mikroudtryk kan ikke manipuleres med eller fakes – i modsætning til normale længere ansigtsudtryk. Mikroudtryk viser sig ofte i 1/15 til 1/25 af et sekund. Det vil sige, at det er noget, vi afkoder helt ubevidst.

Der er syv universelle mikroudtryk, som går igen over hele verden og mellem alle folkeslag: afsky, vrede, frygt, sørgmodighed, glæde, overraskelse og foragt.

Ren overlevelse

Nogle mennesker er utrolig gode til at opfange og forstå andres mikroudtryk. Faktisk er evnen til at forstå mikroudtryk det, der har gjort, at vi evolutionsmæssigt har kunne overleve. For i takt med, at menneskets største fjender ikke længere var sabeltigre, moskusokser eller mammutter, men i stedet andre mennesker – er vi blevet bedre til at aflæse mikroudtryk i vores skanning efter farer i vores omgivelser.

I dag lever nogle mennesker at at kunne tolke og gengive mikroudtryk – som f.eks. animatorer, fotografer, illustratorer, psykologer, psykiatere, læger, sundhedspersonale, pædagoger, politiassistenter – for bare at nævne nogle.

Virksomheder viser ikke følelser

Hvor tit ser du nedenstående ansigtsudtryk i visuel virksomhedskommunikation? Se på hver enkelt billede, du kan garanteret hurtigt afkode, hvad hver enkelt udtryk kommunikerer.

mikro udtryk i kommunikation

Tegning af ukendt oprindelse (Flynn Rider).

Det meste virksomhedskommunikation har til formål at motivere og skabe positiv forandring hos medarbejdere. Men i megen virksomhedskommunikation er følelser helt fraværende. Og det er selvom følelser netop er det, som motiverer og skaber positiv forandring.

Men hvorfor skal følelser være fraværende i virksomhedskommunikation? Hvorfor er følelser så farlige, når det netop er det, der fænger og er allermest relevant for os?

Vi må ikke støde nogen

I virksomhedskommunikation bliver følelser og udtryk oftest skrællet væk – så kommunikationen ikke kan misforstås eller støder nogen af frygt for at tale ned til modtageren. De fleste beslutningstagere er hundeangst for f.eks. at vise for meget glæde.

Men på den måde mister kommunikationen faktisk sit bid og nærvær og bliver sværere at forstå, fordi følelser og udtryk er fraværende.

Uden følelser bliver det lunkent

Ofte vil virksomhederne gerne være moderne, kreative og modige i deres visuelle kommunikation, så de virkelig kan motivere og få medarbejderne til at løbe i den rigtige retning. Men når det kommer til stykket, mangler modet til at få de helt store og universelle følelser frem. Det betyder, at kommunikationen bliver en lunken kop the, som ikke rigtig rykker, og derfor ikke når de opstillede mål.

Alt for ofte ledsages intranettes artikler af intetsigende billeder af en udtryksløse mennesker. Eller der laves en video, hvor en person interviewes, men hans kropssprog er helt dødt. Og så er det, at virksomhedskommunikationen går helt galt i byen.

Slips og krave skjuler følelser

En lille ting – som f.eks. den corporate påklædning med skjorte og slips – har også til formål at skjule følelser. For slipset og skjortekraven skjuler nemlig halsen. Halsens muskulatur og dens spænding er nemlig noget, som kan afsløre, hvordan man egentlig føler. F.eks. afslører halsens muskulatur lynhurtigt, om man er anspændt eller afslappet, presset, vred eller glad.

Verden drejer sig om følelser

Det er helt væsentligt at kunne afkode mikroudtryk for at forstå nonverbale handlinger og kommunikation – og for at kunne læse og forstå andre mennesker. Og eftersom følelser er centrum for alle menneskers verden og perspektiv, bør de altså også være en del af den kommunikation, som virksomheden bringer til deres medarbejdere.

3 tips til at få mikroudtrykkene med

  1. Budskab. Overvej hvilke følelser dit budskab dit indbyder til. Overraskelse. Motivation. Glæde. Er disse repræsenteret i det visuelle materiale?
  2. Billedemateriale. Vælg billedemateriale til din kommunikation, der skaber følelser. Spørg dig selv, hvilken følelse giver dette billede mig? Hvis svaret er “ikke rigtig noget”, så find et andet.
  3. Tegning og animation. Når du arbejder med tegninger og animation, kan du tillade dig fuld knald på mikroudtryk. Spørg derfor dig selv. Hvilke følelser er repræsenteret i min video eller mit visuelle materiale ud over de universelle? Hvis ingen, hvordan får jeg flere mikroudtryk med?

Related posts

TEGNINGER TALER DIN HJERNES SPROG

Tegninger taler til hjernen! Vidste du, at menneskehjernen bruger genkendelighed, når den skal forstå noget ud fra de mange indtryk, den bliver bombarderet med i løbet af en dag? Faktisk […]

LÆR AT TEGNE – TEGNEKURSUS

Lær at tegne i dit team – og få et fælles sprog og fælles fodslag – og gladere medarbejdere, som forstår, hvor din virksomhed skal hen. Og tegning er endda […]

Facilitering-skabet-fællesskab-facilitation

FACILITERING SKABER ET FÆLLES “VI”

Facilitering hjælper dig med at skabe en følelse af fællesskab omkring din strategi. De fleste virksomheder har efterhånden fanget, at det ofte ikke virker efter hensigten at lave lange strategiske […]

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser, at kun 7% af din kommunikation er […]

visual-storytelling-levende-streg

VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest. Vidste […]

deloitte-levende-streg-tegnefilm

FORSTÅ OG HUSK STRATEGIEN MED TEGNEFILM

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til […]

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – strategisk visualisering. Sæt billeder på dine budskaber og få din målgruppe til at forstå og huske dem bagefter. Levende Streg tegner live til dit møde eller din event. […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]