Farver og kontrast kan være et uoverskueligt emne, når man først begynder at lære om det. For hvordan sammensætter man egentlig farver? Hvilke farver passer egentlig sammen? Er der et sikkert valg? Hvad er primær- og sekundærfarver? Og hvad med komplementærfarver?
Netop fordi det kan være lidt uoverskueligt, bliver farver samtidig nedprioriteret i kommunikationssammenhænge. Og tit ender det med, at valget af farver slet ikke tager udspring i modtageren til din kommunikation. Og det er jo helt tosset.
Farver guider øjet
Men farver er ikke bare noget for børn! Valget af farver i alt fra kunstværker til visuel kommunikation er virkelig noget, du skal bruge tid på.
For de rigtige farver i kombination, hjælper din modtager med at forstå dit visuelle produkt. Farver og kontrast guider din bruger eller modtager til at fokuserer på de rette elementer i din komposition.
Itten’s farvecirkel
Komplementærfarverne er en del af den velkendte farvecirkel, som er udviklet af kunstneren og underviseren Johannes Itten.
Den indeholder først og fremmest de tre rene primærfarver inde i midten: gul, blå og rød og deres kontrastfarver.
Sekundærfarverne i cirklen er de farver, som kan blandes ved hjælp af primærfarverne. På den måde kan gul og blå f.ek.s blandes grøn. Eller gul og rød kan blandes til orange.
Farverne på den modsatte side af hinanden er komplementærfarverne. Det er f.eks. Orange – Blå, Gul – Lilla eller Grøn – Rød.
7 farvekontraster
Der er 7 typer farvekontraster, som du kan bruge til din fordel – så du skaber det mest harmoniske billede eller kunstværk.
Egenkontrast i farver
Farvers egenkontrast er den enkleste af de syv farvekontraster. Når farver bruges i deres “rene” 100% farver, er de levende og farvestrålende.
Primærfarverne gul, rød og blå giver det stærkeste udtryk for en farves egenkontrast. Alle tre farver afviger klart fra hinanden, og virkningen er altid kraftfuld – og giver den størst mulige kontrast.
Varme / kulde kontrast
Hvis vi kigger på Itten’s farvecirkel, bliver det tydeligt, at røde, orange og gule nuancer ses som varme. Og blå og grønne farver ses som kolde. I et billede vil det være sådan, at de varme farver træder i forgrunden af et billede, men de kolde farver trækker sig bagud i billedet.
Lys / mørke kontrast
Lys/mørke kontrast opstår mellem forskellige farver eller samme kulør i forskellige nuancer.
Det er kontrasten mellem lyse og mørke nuancer og mellem sort og hvid, der skaber fornemmelsen af form.
Kontrasten mellem sort og hvid er den mest synlige lys / mørke kontrast. De lyse nuancer træder frem i et billede, mens de mørke nuancer bliver trukket bagud i et billede.
Kvalitetskontrast
Kvalitetskontrast opstår mellem en klar farve overfor en dæmpet farve med sort og/eller hvidt blandet i. Hvis man bruger en klar farve i et billede, trækker den sig fremad i et billede. Dæmpede farver vil trække sig i baggrunden af et billede. Her synliggjort i et af Van Goghs malerier.
Kvantitetskontrast
Kvantitetskontrast er størrelsesforholdet mellem to eller flere farver, der sammensættes I en komposition. Goethe og senere Johannes Itten arbejdede meget med, hvor meget af en bestemt farve, der skulle være i et billede, for at det virkede harmonisk.
Et enkelt gult element virker f.eks. stærkt på et ellers violet billede. Det er fordi Gul er meget mere lys-intens end den violette farve, som er ret mørk. På samme måde er den orange mere lys-intens end den blå.
Komplementærfarver
Det er de farver, som står overfor hinanden i Itten’s farvecirkel. Dvs. at rød er komplementærfarve til grøn. Gul er komplementærfarve til Lilla. Blå er komplementærfarve til Orange osv.
Komplementærfarve er den mest effektive form for kontrast, du kan bruge imellem farver. Komplementærfarver forstærker hinanden og frembringer neutral grå, hvis de blandes. Vores øjne viser efterbilleder i komplementærfarven. Dvs. hvis du har kigget på noget grønt – og derefter kigger på en hvid væg, vil du se et rødt billede.
Simultankontrast
Simultankontrasten hænger sammen med komplementærkontrasten. Simultankontrasten betyder, at vores øjne, når vi ser på en bestemt farve, altid kræver den pågældende farves komplementærfarve, og at det selvstændigt frembringer komplementærfarven, hvis den ikke er til stede.
Den simultant fremkaldte komplementærfarve opstår som farve-fornemmelse i øjet og eksisterer ikke i virkeligheden.
Lær mere om farver
Du kan læse mere om farver og farveteori her: Farvecirkel – lær at sammensætte
Følg os på Youtube for at lære mere om farver og farveteori – og for at følge med, når vi oploader et nyt afsnit af vores videoer.