FOREDRAGRESEARCH

FARVECIRKEL – LÆR AT SAMMENSÆTTE FARVER

En farvecirkel og farver – er det ikke for børn? Nej, farver er en væsentlig del af vores hverdag. Vidste du, at vi drager vi konklusioner om farve på 1/20-del af et sekund (Paris Sherin: Design Elements: Color Fundamentals). Og farver er ikke bare pæne at se på. De har en dybt funktionel virkning. Derfor bør du også vide, hvordan du sammensætter og bruger farver til din fordel i din virksomhedskommunikation.

Farvecirkel

En farvecirkel (eller et farvehjul) kan være et værdifuldt værktøj, når du skal vælge farver til dit projekt. Så lad os kigge nærmere på, hvad farvecirklen er, og hvad du kan bruge den til.

Itten’s Farvecirkel

Denne type farvecirkel kaldes Itten’s Farvecirkel. Den er opkaldt efter Johannes Itten, Sweitzisk ekspressionistisk maler, designer og lærer. Han er tæt associeret Bauhaus skolen i Weimar (Tyskland), hvor han også underviste. Han er kendt som en af de helt store mestre inden for farve.

Hans farvecirkel er simpel og enkel at forstå og bruge. Den er bygget sådan op, at vi ser de tre primærfarver i midten (gul, rød og blå). Dernæst kommer de sekundær farver, som man kan blande (gul + rød = orange, rød + blå = lilla og gul + blå = grøn). Samtidig viser den i cirklen rundt de tertiære farver. Komplementærfarver findes ved at tegne en lige streg fra ens farve til den modsatte side af hjulet. F.eks. er den modsatte farve af orange – blå, som er komplementær farve.

Læs også: Hvad siger din logofarve om dig?

Kolde og varme farver

I farvecirklen er det især farverne centreret om gul og orange, som er de ”varme” farver. Modsat er farver centreret omkring de blå farver ”kolde”. Billedemæssigt vil de ”kolde” farver trække sig bagud i billedet, og de ”varme” farve vil trænge sig foran i billedet.

Blå og rød chromostereopsis!

Vidste du, at rød og blå er farver, som kan være svære at sammensætte i et farvetema?

Når din grafiker siger, at den røde, du har valgt, ikke går sammen med den blå eller den grønne i dit farvetema, så kan der være noget om det, som dette billede fra Wikipedia viser meget tydeligt.

Det skyldes, at nogle farvers bølgelængde konvergere (løber sammen) før andre inde i vores øjne. Og det gør det svært for øjnene at skelne, hvad der er forrest og bagerst i et billede. Vi fastslog lige, at de “kolde”, blå farver trækker sig bagud i et billede og de “varme” røde kommer frem foran. Men med nogle typer (skrig)-rød og (skrig)-blå løber farverne altså sammen og gør ondt i øjenene at se på. Faktisk kan den samme effekt også opnås med rød og grøn. Derfor kan det være en rigtig god idé at finde hjælp hos f.eks. Adobe, som stiller et virkelig godt farvehjul (color picker) og farvetemaer til rådighed ganske gratis.

Farvetema

Stort set alle farvetemaer tager udgangspunkt i det klassiske farvehjul med sine 12 farvefelter. Adobes platform har f.eks. et udmærket værktøj til at lave farvetemaer: https://color.adobe.com/da/create/color-wheel/.  Jeg gennemgår de fire mest brugte måde at lave farvetemaer på her.

Monokromatisk farvetema

Et monokromatisk farvetema er lavet ude fra én enkelt farve i farvecirklen og bygges op af forskellige farvetoner og nuancer ud fra den ene farve. Denne type tema er et sikkert valg, men bliver ofte kedeligt at se på.

Analogt farvetema

Det er det næst mest simple tema at opbygge. Igen skal du tage udgangspunkt i farvehjulet. Og her vælger du simpelthen tre farver, som ligger ved siden af hinanden på hjulet. Traditionelt set skal farverne i dit tema her være af samme ”renhed”, farve harmoni eller ”chroma level”. Men samtidig kan du også tilføje farver, som er lavet ud fra shades og tints for at gøre temaet mere interessant at se på.

Komplementærfarven i dit farvehjul

Komplementære temaer laves ved at vælge en primærfarve i farvecirklen – og dernæst tilføje farven, som ”står overfor” i farvehjulet (som. F.eks. orange og lyseblå) – herunder ses f.eks. Hulks letgenkendelige farvetema (fra Marvel’s Hulk tegneserie). Jeg vil dog anbefale, at du ikke vælger rød og grøn (både af hensyn til farveblindhed, mangel på kontrast og julefreden generelt). Hvis du vil lave et simpelt farvetema efter denne opskrift, kan du nøjes med at kombinere f.eks. to farver – og så udbygge med tints og shades.

complementary-farvecirkel-levende-streg

Triadic

Her bruges 3 farver, som modellens navn antyder. Forestil dig, at du lægger et ”Merzedes-logo” ind ovenpå dit farvehjul. På den måde får du tre farver, som er ligeligt fordelt på farvehjulet. Denne type temaer kan godt være svære at få til at være lækre og sammenhængende. Men det giver til gengæld et ”spændende” og ret komplekst farvetema.

Related posts

TEGNINGER TALER DIN HJERNES SPROG

Tegninger taler til hjernen! Vidste du, at menneskehjernen bruger genkendelighed, når den skal forstå noget ud fra de mange indtryk, den bliver bombarderet med i løbet af en dag? Faktisk […]

LÆR AT TEGNE – TEGNEKURSUS

Lær at tegne i dit team – og få et fælles sprog og fælles fodslag – og gladere medarbejdere, som forstår, hvor din virksomhed skal hen. Og tegning er endda […]

Facilitering-skabet-fællesskab-facilitation

FACILITERING SKABER ET FÆLLES “VI”

Facilitering hjælper dig med at skabe en følelse af fællesskab omkring din strategi. De fleste virksomheder har efterhånden fanget, at det ofte ikke virker efter hensigten at lave lange strategiske […]

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser, at kun 7% af din kommunikation er […]

visual-storytelling-levende-streg

VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest. Vidste […]

deloitte-levende-streg-tegnefilm

FORSTÅ OG HUSK STRATEGIEN MED TEGNEFILM

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til […]

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – strategisk visualisering. Sæt billeder på dine budskaber og få din målgruppe til at forstå og huske dem bagefter. Levende Streg tegner live til dit møde eller din event. […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]