HVAD SIGER DIN LOGO-FARVE OM DIT FIRMA?

Dit logo er den allervigtigste del af din CVI, din virksomheds visuelle identitet. For ideelt set viser dit logo essensen af din virksomhed. Og her er farven altafgørende.

Og selvom det kan virke trivielt og som et lidt børneagtigt element at tage stilling til farve, når du skal have udarbejdet dit logo, så er farven lige så vigtig som resten af udformningen på dit logo.

Farver har betydning

Har du nogensinde overvejet, hvorfor så mange fastfood kæder gør brug af røde og gule farver? Det er faktisk fordi undersøgelser har vist at farverne rød og gul stimulerer appetitten.

Du har 90 sekunder

Forskning viser at vi mennesker ubevidst tager meget hurtig stilling til andre mennesker, miljøer eller produkter. Faktisk har vi i løbet af 90 sekunder dannet os vores mening, efter vi har set et produkt første gang. Og mellem 62% og 90% af denne vurdering er baseret på farve alene.

Det betyder, at vi associerer visse skrifttyper, farver og design stilarter med forskellige kvaliteter. Selvom de faktisk ikke har noget som helst med det egentlige produkt at gøre.

Det betyder også, at du skal tage højde for din hovedmålgruppe, når du arbejder med din CVI og mere specifikt med din virksomheds logo.

Relateret: Læs om CVI og design cyklus her

Rød

Rød associeres ofte som en kraftfuld og lidenskabelig farve. Den står den for “attention”, tillid, passion og Intensitet.

Et rødt logo viser, at dit mærke er kraftfuldt. Og rød som logo-farve er et godt valg, hvis din virksomhed har med catering og madvare at gøre. Undersøgelser viser nemlig, at farven rød kan øge appetitten.

Samtidig er rød en af de foretrukne farver, når vi taler mad. De fleste mennesker kan allerbedst lide mad, som har røde farver.

Farven rød øger også hjertefrekvensen er kan være et godt valg som logo-farve, hvis din virksomhed har en kundegruppe, der foretager impulskøb eller er meget passionerede. Samtidig er rød lykkens farve i Kina.

Orange

Denne farve har med leg, entusiasme og høj energi at gøre. Samtidig fanger farven hurtig vores øjne.

Hvis du har et orange logo, fortæller det noget om, at din virksomhed er venlig og glad og munter – og har en legende tilgang til tingene.

Gul

Farven gul har med solen at gøre, og bliver associeret med glæde og optimisme. Det er en varm farve, som opfordrer til kommunikation. På den negative side kan farven også henvise til “advarsel” (som f.eks. vejskilte).

Når du vælger gul til din virksomheds logo, fortæller det noget om, at din virksomhed er venlig og positiv. Husk at vælge en gul farve, der ikke skærer for meget i dine kunders øjne. For gul er en heftig farve.

Grøn

Er ungdommens, naturens og økologiens farve. Grøn repræsenterer vækst og et miljøvenligt mindset.

Hvis du vælger grøn som virksomhedsfarve, siger det noget om, at din virksomhed tænker miljøvenligt. Samtidig er grøn i nogle lande (som f.eks. USA) relateret til penge. Så hvis du har en finansiel virksomhed af en slags er grøn også et godt valg.

Blå

Blå er relateret til sindsro, logik og sikkerhed. Det minder os om havet og himlen – noget som giver fred og virker afslappende og beroligende. Samtidig har blå en evne til at “bremse” appetitten og sænke hjertefrekvensen.

Hvis din virksomhed har blå som hovedfarve, understøtter det billedet af din virksomhed som drevet af logik og professionalisme. Den blå farve er tillidsvækkende og står for det sikre valg.

Lilla

Er den gamle royale farve. I gamle dage var farven dyr og svær at lave. Derfor var det kun de meget rige, som havde råd til denne farve. Den dag idag associeret farven stadig med luksus og rigdom.

Hvis din virksomhed har lilla som farve, er jeres kundegruppe højst sandsynlig velhavende og fantasifulde. De går op i luksus og betaler gerne lidt ekstra for høj kvalitet.

Pink

Er en farve, der er stærkt forbundet med femininitet og sødmefyldt mad.

Hvis din virksomhed har pink som hovedfarve, er der en høj chance for, at din målgruppe hovedsagligt består af kvinder. Hvis din virksomhed sælger mad, er det højstsandsynligt søde produkter som is, slik, donuts eller kager.

Sort

Denne farve er forbundet med seriøsitet, power og høj kvalitet. Det er et sofistikeret valg og bliver ofte brugt til luksus-produkter.

Hvis din virksomhed har sort som hovedfarve, fortælle det, at din virksomhed er veletableret – med et stærkt ry for kvalitet og elegance.

Del dette blogindlæg