FACILITERING SKABER ET FÆLLES “VI”

Facilitering hjælper dig med at skabe en følelse af fællesskab omkring din strategi. De fleste virksomheder har efterhånden fanget, at det ofte ikke virker efter hensigten at lave lange strategiske dokumenter, som beskriver visioner, strategier, analyser, KPI’er eller must win battles. For de er svære at forstå – og endnu sværere at huske. Og mange af dem bygger på floskler og udvandede formuleringer.

Og “Talking heads” videoer med CEO’en, der bliver interviewet, virker heller ikke så godt, selvom det stadig er et voldsomt populært kommunikationsmiddel set fra ledelsens side. Men hvad virker så?

Vi elsker at høre os selv tale

Miseren med lange strategi-dokumenter med snørklede formuleringer bunder formodentligt i, at vi mennesker elsker at høre os selv tale (og vi elsker at tale om os selv). Studier viser, at vi får et ordentligt dopamin boost, når vi hører os selv tale til andre.

Dopamin er lykkestof

Hvis du ikke har hørt om dopamin før, så kan det hurtigt forklares med, at det er et kemisk stof (neurotransmitter), som kontrollerer hjernens belønningssystem. Det frigives, når hjernen udsættes for bestemt stimuli, som f.eks. under sex, når man tager stoffer, spiser chokolade eller lignende.

Netop derfor bliver det i den grad selvforstærkende at høre sig selv tale. For vi føler os simpelthen lykkeligere og gladere, når vi gør det. Og alle i de højere lag af ledelsen har jo noget vigtigt at sige – og alle vil gerne have deres fingeraftryk med.

Men det betyder ikke, at modtagerne (medarbejderne) forstår visionen bedre. Det betyder heller ikke, at medarbejderne får en stærekere følelse af ejerskab med hensyn til den strategi, som er din ledelses hjerteblod – og som du har arbejdet så meget med. Heldigvis findes der også et rigtig godt alternativ til den type kommunikation.

Facilitering og kramme-hormon styrker holdfølelsen

Den enkle (men svære) sandhed, at det i virkeligheden handler om at tale mindre og lytte mere. Det handler om at give plads og skabe i fællesskab. Og det relaterer sig til et hormon, som hedder Oxytocin.

Oxytocin er et hormon, der dannes i hypothalamus og lagres i hypofysens baglap. Det kaldes populært og i folkemunde for “kramme-hormonet”. Det gør det, da det blandt andet frigives i hjernen ved kram, der varer mere end 30 sekunder. Og oxytocin giver, lige som dopamin, lykkefølelse og velvære i kroppen.

Læs også: Kramme-hormon virker

Men oxytocin kan mere end det. Det har nemlig altafgørende betydning for, når vi mennesker knytter tætte bånd til hinanden, når vi skal stole på hinanden – og når vi skal samarbejde og hjælpe hinanden. Hormonet gør nemlig, at vi får en tættere relation til andre mennesker, og samtidig motiverer det til samarbejde. Det gør det ved at øge følelsen af empati, så vi kan mærke og forstå, hvad andre mennesker føler.

Skab et fælles “vi” med grafisk facilitering

Og det er her storytelling og visualisering kommer ind i billedet. Forskning viser nemlig, at vi også får et boost i Oxytocin-niveauet, når vi er kreative sammen, lytter til hinanden (får fortalt historier) eller når vi griner sammen.

Og netop derfor oplever vi flere og flere virksomheder, som efterspørger grafisk facilitering og storytelling, når de skal udarbejde eller udrulle deres strategier. For oplevelsen af den fælles kreativitet, som visualisering og storytelling giver, skaber en enorm “vi-følelse”.

Når vi er ude at tegne live, oplever vi f.eks. igen og igen, at medarbejdere og leder tager billeder af sig selv op af visualiseringerne (og deler dem). De kan nemlig genkende sig selv i den historie, der bliver tegnet. Og de føler, de har været med til at skabe historien og billederne. Og det er netop den stærke “vi”-følelse, der sikrer, at dit budskab brænder igennem, bliver husket og leves i din virksomhed.

Del dette blogindlæg