STORYTELLINGVISUALISERING

FACILITERING SKABER ET FÆLLES “VI”

Facilitering hjælper dig med at skabe en følelse af fællesskab omkring din strategi. De fleste virksomheder har efterhånden fanget, at det ofte ikke virker efter hensigten at lave lange strategiske dokumenter, som beskriver visioner, strategier, analyser, KPI’er eller must win battles. For de er svære at forstå – og endnu sværere at huske. Og mange af dem bygger på floskler og udvandede formuleringer.

Og “Talking heads” videoer med CEO’en, der bliver interviewet, virker heller ikke så godt, selvom det stadig er et voldsomt populært kommunikationsmiddel set fra ledelsens side. Men hvad virker så?

Vi elsker at høre os selv tale

Miseren med lange strategi-dokumenter med snørklede formuleringer bunder formodentligt i, at vi mennesker elsker at høre os selv tale (og vi elsker at tale om os selv). Studier viser, at vi får et ordentligt dopamin boost, når vi hører os selv tale til andre.

Dopamin er lykkestof

Hvis du ikke har hørt om dopamin før, så kan det hurtigt forklares med, at det er et kemisk stof (neurotransmitter), som kontrollerer hjernens belønningssystem. Det frigives, når hjernen udsættes for bestemt stimuli, som f.eks. under sex, når man tager stoffer, spiser chokolade eller lignende.

Netop derfor bliver det i den grad selvforstærkende at høre sig selv tale. For vi føler os simpelthen lykkeligere og gladere, når vi gør det. Og alle i de højere lag af ledelsen har jo noget vigtigt at sige – og alle vil gerne have deres fingeraftryk med.

Men det betyder ikke, at modtagerne (medarbejderne) forstår visionen bedre. Det betyder heller ikke, at medarbejderne får en stærekere følelse af ejerskab med hensyn til den strategi, som er din ledelses hjerteblod – og som du har arbejdet så meget med. Heldigvis findes der også et rigtig godt alternativ til den type kommunikation.

Facilitering-skabet-fællesskab-facilitation

Facilitering og kramme-hormon styrker holdfølelsen

Den enkle (men svære) sandhed, at det i virkeligheden handler om at tale mindre og lytte mere. Det handler om at give plads og skabe i fællesskab. Og det relaterer sig til et hormon, som hedder Oxytocin.

Oxytocin er et hormon, der dannes i hypothalamus og lagres i hypofysens baglap. Det kaldes populært og i folkemunde for “kramme-hormonet”. Det gør det, da det blandt andet frigives i hjernen ved kram, der varer mere end 30 sekunder. Og oxytocin giver, lige som dopamin, lykkefølelse og velvære i kroppen.

Læs også: Kramme-hormon virker

Men oxytocin kan mere end det. Det har nemlig altafgørende betydning for, når vi mennesker knytter tætte bånd til hinanden, når vi skal stole på hinanden – og når vi skal samarbejde og hjælpe hinanden. Hormonet gør nemlig, at vi får en tættere relation til andre mennesker, og samtidig motiverer det til samarbejde. Det gør det ved at øge følelsen af empati, så vi kan mærke og forstå, hvad andre mennesker føler.

Skab et fælles “vi” med grafisk facilitering

Og det er her storytelling og visualisering kommer ind i billedet. Forskning viser nemlig, at vi også får et boost i Oxytocin-niveauet, når vi er kreative sammen, lytter til hinanden (får fortalt historier) eller når vi griner sammen.

Og netop derfor oplever vi flere og flere virksomheder, som efterspørger grafisk facilitering og storytelling, når de skal udarbejde eller udrulle deres strategier. For oplevelsen af den fælles kreativitet, som visualisering og storytelling giver, skaber en enorm “vi-følelse”.

Når vi er ude at tegne live, oplever vi f.eks. igen og igen, at medarbejdere og leder tager billeder af sig selv op af visualiseringerne (og deler dem). De kan nemlig genkende sig selv i den historie, der bliver tegnet. Og de føler, de har været med til at skabe historien og billederne. Og det er netop den stærke “vi”-følelse, der sikrer, at dit budskab brænder igennem, bliver husket og leves i din virksomhed.

Related posts

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser, at kun 7% af din kommunikation er […]

visual-storytelling-levende-streg

VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest. Vidste […]

deloitte-levende-streg-tegnefilm

FORSTÅ OG HUSK STRATEGIEN MED TEGNEFILM

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til […]

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – strategisk visualisering. Sæt billeder på dine budskaber og få din målgruppe til at forstå og huske dem bagefter. Levende Streg tegner live til dit møde eller din event. […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]

logo-farver-colors-levende-streg

HVAD SIGER DIN LOGO-FARVE OM DIT FIRMA?

Dit logo er den allervigtigste del af din CVI, din virksomheds visuelle identitet. For ideelt set viser dit logo essensen af din virksomhed. Og her er farven altafgørende. Og selvom […]

comic book Levende Streg berettermodel

DEN BEDSTE BERETTERMODEL – SPARK MÅS SOM SHAKESPEARE!

Berettermodel kan bane vejen for din historie. Et af de mest forenende træk hos os menesker er vores tørst efter gode historier. Vi elsker at høre historier. Vi elsker at […]