STORYTELLINGVISUALISERING

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den.

Jeg arbejder ofte med kunder, der har store ideer, visioner og drømme om, hvad deres brand og virksomhedsfortælling skal formidle og stå for. Men når det kommer til at kommunikere denne historie (både internt og eksternt), er indholdet forvirrende, tvetydigt og inkonsekvent.

Hvorfor er kernefortællingen så svær at formidle?

Men hvorfor er kernefortællingen så svær at kommunikere ud? Og hvorfor har virksomhedens medarbejdere ikke samme oplevelse af fortællingen på tværs af din organisation? Hvorfor agerer dine medarbejdere ikke hensigtsmæssigt i forhold til fortællingen?

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

Få andre til at forstå din vision

Svaret er ret enkelt. Virksomheder skal visualiserer deres fortælling, og dermed sætte de rigtige billeder på kernefortællingen før den bliver vel modtaget og forstået. Vidste du f.eks. at den menneskelige hjerne behandler visuel information 60.000 hurtigere end at læse tekst?

Læs også: Tegneserier som virksomhedskommunikation

En vision betyder jo netop det. Et billede eller fremtidsscenarie på, hvor du gerne vil hen. Men ser dine medarbejdere og kolleger det samme billede, som du beskriver?

Du kender helt sikkert den gamle indiske historie om en gruppe blinde mænd, som skulle beskrive en elefant. Hver af de blinde mænd føler på forskellige dele af elefanten. Derfor stemmer deres visioner om elefanten ikke overens.

illustrationer til bog - elefant

En ligegyldig historie

De fleste virksomheder har en grundhistorie, de gerne fortæller hvor som helst og når som helst. Men alt for ofte mangler den fortælling gennemslagskraft, humor og formål. Og som det ofte ses i virksomhedskommunikation bliver de gode billeder og historieelementer siet fra i, så fortællingen bliver ligegyldig og intetsigende.

Brug tid og penge på din historie

Netop derfor er det vigtigt for virksomheder at investere i at udvikle en klar historie. For det første skaber en klar kernefortælling en plan for og et formål med al din kommunikation. Ideelt set bør al din interne og eksterne kommunikation kunne hænges op på din grundhistorie – og have værdi i kraft af kernefortællingen.

Tænk kunde-orienteret

En grundfortælling har oftest form som en “hvem er vi-historie” eller en “visionshistorie”. Det er historien om dit firma, hvad I laver og hvem jeres medarbejdere er. Men hvad er din målgruppes incitament for at lytte til dig? Hvad får din kunde eller medarbejder ud den investerede tid eller de investerede penge?

Derfor kan der være god grund til i stedet at lave fortællingen mere modtager-orienteret historie – en “hvorfor er vi her-historie”. For på den måde får du hurtigere din målgruppe involveret og interesseret.

Læs ogå: Arketyper i storytelling

Hvordan kommer jeg i gang?

Når du går i gang med at gennemskrive din grundfortælling er det vigtigt at du holder dig for øje, hvem din målgruppe er. Og hvilken følelse vil du have, de sidder med, når de har hørt din historie?

  1. Hvem er din målgruppe?
  2. Hvorfor skulle de være interesserede i at høre din historie?
  3. Hvad er dit formål med historien? (Vil du sælge noget? Have brand awereness? Hvad vil du opnå?)

Related posts

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – tegnere fra Danmark. Der er efterspørgsel efter tegnere / illustratorer som kan tegne “live” som aldrig før. På Levende Streg oplever en stor efterspørgsel på Live drawing […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]

logo-farver-colors-levende-streg

HVAD SIGER DIN LOGO-FARVE OM DIT FIRMA?

Dit logo er den allervigtigste del af din CVI, din virksomheds visuelle identitet. For ideelt set viser dit logo essensen af din virksomhed. Og her er farven altafgørende. Og selvom […]

comic book Levende Streg berettermodel

DEN BEDSTE BERETTERMODEL – SPARK MÅS SOM SHAKESPEARE!

Berettermodel kan bane vejen for din historie. Et af de mest forenende træk hos os menesker er vores tørst efter gode historier. Vi elsker at høre historier. Vi elsker at […]

brand storytelling levende streg

BRAND STORYTELLING – KRAMME-HORMON VIRKER

Visuel og emotionel brand storytelling er en oplagt måde at få din målgruppe i tale på. For det er det sprog din modtagers hjerne taler og forstår. Ifølge marketingeksperter bliver […]

tal-i-billeder-levende-streg

TAL I BILLEDER – SKAB FORSTÅELSE

Tal i billeder. Hvis du vil have din modtager til at forstå din vision, skal du tale i billeder. Jeg bliver tit spurgt: Hvordan får jeg sat ord på min vision? […]

boost-kreativ-Levende-Streg

7 LETTE TIPS – BLIV KREATIV PÅ KOMMANDO

Hvordan bliver du kreativ på kommando? Et kreativt tankesæt er et ofte efterspurgt karaktertræk i erhvervslivet. Som leder er det nærmest påkrævet, at du kan tænke ud af boksen – […]

ironman-mødelokale-linspiration-evende-streg

NÅR MØDELOKALET BOOSTER DIN INSPIRATION

Møder kan dræbe al inspiration. De fleste af os tilbringer en stor del af arbejdsdagen i møder. Undersøgelser viser, at mellemledere vurderes at bruge omkring 35% af deres arbejdsdag på […]