ILLUSTRATIONSTORYTELLING

TEGNESERIE SOM VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION

Tegneserie er som format og medie er et hit som virksomhedskommunikation. Du ved det godt! Det tager hjernen længere at tid og mere energi at behandle tekstbaseret eller verbal information i forhold til visuel information!

Nye undersøgelser viser, at den menneskelige hjerne kan behandle, analysere og forstå et billede set i blot 13 millisekunder. Det betyder, at din hjerne er 60.000 gange hurtigere til at behandle visuelt information end til at læse tekst eller høre nogen sige noget. Det forklarer samtidig, hvorfor vi nogle gange skal læse en sætning op til otte gange for virkelig at forstå den.

Læs også: Træn din evnde til dybdelæsning

tegneserier-virksomhedskommunikation-levende-streg

Du har 8 sekunder

Du har generelt otte sekunder til at skabe interesse for din virksomhedskommunikation, før din modtager er videre. På sociale medier er vi helt nede på 2-3 sekunder!

Faktisk er menneskers koncentrationsevne og attention span dykket de seneste år. Det betyder, at vi mennesker på nuværende tidspunkt har attention span som en guldfisk. Du skal altså være sikker på dit budskab, og du skal være sikker på, at det bliver forklaret visuelt.

25% af hjernekapaciteten

25% af din modtagers (og din egen) hjernekapacitet bruges hele tiden på at behandle visuel information. Det svarer til ca. 20 milliarder neuroner der er dedikeret til at analysere visuel information (ud af de ca. 86 milliarder neuroner, neurologer estimerer den menneskelige hjerne indeholder.

Tegneserier og hulemalerier

Faktisk tyder noget på, at tegneseriernes popularitet ikke er helt fremmed for os mennesker. For det er vores “naturlige” måde at kommunikere på! Forskningen viser nemlig, at mennesker har kommunikeret visuelt i mere end ca. 30.000 (gennem blandt andet hulemalerier). I modsætning til det, er de forskellige skriftsprog “kun” omkring 3.700 år gammel.

Billeder og tekst

Når du skal fortælle din historie, har du basalt set tre muligheder.

  1. Du kan bruge ord i form af tekst (arbitrære symboler som tager tid at forstå) eller tale / tegnsprog.
  2. Du kan bruge billeder (enten still-billeder eller billeder i bevægelse / i sekvens).
  3. Du kan kombinere ord og billeder (tegneserie, film, animation med videre).

Og når du har læst ovenstående, er det efterhånden klart, at levende visuelt materiale er et must for din kommunikation!

Related posts

TEGNINGER TALER DIN HJERNES SPROG

Tegninger taler til hjernen! Vidste du, at menneskehjernen bruger genkendelighed, når den skal forstå noget ud fra de mange indtryk, den bliver bombarderet med i løbet af en dag? Faktisk […]

LÆR AT TEGNE – TEGNEKURSUS

Lær at tegne i dit team – og få et fælles sprog og fælles fodslag – og gladere medarbejdere, som forstår, hvor din virksomhed skal hen. Og tegning er endda […]

Facilitering-skabet-fællesskab-facilitation

FACILITERING SKABER ET FÆLLES “VI”

Facilitering hjælper dig med at skabe en følelse af fællesskab omkring din strategi. De fleste virksomheder har efterhånden fanget, at det ofte ikke virker efter hensigten at lave lange strategiske […]

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser, at kun 7% af din kommunikation er […]

visual-storytelling-levende-streg

VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest. Vidste […]

deloitte-levende-streg-tegnefilm

FORSTÅ OG HUSK STRATEGIEN MED TEGNEFILM

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til […]

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – strategisk visualisering. Sæt billeder på dine budskaber og få din målgruppe til at forstå og huske dem bagefter. Levende Streg tegner live til dit møde eller din event. […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]