ILLUSTRATIONSTORYTELLING

TEGNESERIE SOM VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION

Tegneserie er som format og medie er et hit som virksomhedskommunikation. Du ved det godt! Det tager hjernen længere at tid og mere energi at behandle tekstbaseret eller verbal information i forhold til visuel information!

Nye undersøgelser viser, at den menneskelige hjerne kan behandle, analysere og forstå et billede set i blot 13 millisekunder. Det betyder, at din hjerne er 60.000 gange hurtigere til at behandle visuelt information end til at læse tekst eller høre nogen sige noget. Det forklarer samtidig, hvorfor vi nogle gange skal læse en sætning op til otte gange for virkelig at forstå den.

Læs også: Træn din evnde til dybdelæsning

tegneserier-virksomhedskommunikation-levende-streg

Du har 8 sekunder

Du har generelt otte sekunder til at skabe interesse for din virksomhedskommunikation, før din modtager er videre. På sociale medier er vi helt nede på 2-3 sekunder!

Faktisk er menneskers koncentrationsevne og attention span dykket de seneste år. Det betyder, at vi mennesker på nuværende tidspunkt har attention span som en guldfisk. Du skal altså være sikker på dit budskab, og du skal være sikker på, at det bliver forklaret visuelt.

25% af hjernekapaciteten

25% af din modtagers (og din egen) hjernekapacitet bruges hele tiden på at behandle visuel information. Det svarer til ca. 20 milliarder neuroner der er dedikeret til at analysere visuel information (ud af de ca. 86 milliarder neuroner, neurologer estimerer den menneskelige hjerne indeholder.

Tegneserier og hulemalerier

Faktisk tyder noget på, at tegneseriernes popularitet ikke er helt fremmed for os mennesker. For det er vores “naturlige” måde at kommunikere på! Forskningen viser nemlig, at mennesker har kommunikeret visuelt i mere end ca. 30.000 (gennem blandt andet hulemalerier). I modsætning til det, er de forskellige skriftsprog “kun” omkring 3.700 år gammel.

Billeder og tekst

Når du skal fortælle din historie, har du basalt set tre muligheder.

  1. Du kan bruge ord i form af tekst (arbitrære symboler som tager tid at forstå) eller tale / tegnsprog.
  2. Du kan bruge billeder (enten still-billeder eller billeder i bevægelse / i sekvens).
  3. Du kan kombinere ord og billeder (tegneserie, film, animation med videre).

Og når du har læst ovenstående, er det efterhånden klart, at levende visuelt materiale er et must for din kommunikation!

Related posts

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – tegnere fra Danmark. Der er efterspørgsel efter tegnere / illustratorer som kan tegne “live” som aldrig før. På Levende Streg oplever en stor efterspørgsel på Live drawing […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]

logo-farver-colors-levende-streg

HVAD SIGER DIN LOGO-FARVE OM DIT FIRMA?

Dit logo er den allervigtigste del af din CVI, din virksomheds visuelle identitet. For ideelt set viser dit logo essensen af din virksomhed. Og her er farven altafgørende. Og selvom […]

comic book Levende Streg berettermodel

DEN BEDSTE BERETTERMODEL – SPARK MÅS SOM SHAKESPEARE!

Berettermodel kan bane vejen for din historie. Et af de mest forenende træk hos os menesker er vores tørst efter gode historier. Vi elsker at høre historier. Vi elsker at […]

brand storytelling levende streg

BRAND STORYTELLING – KRAMME-HORMON VIRKER

Visuel og emotionel brand storytelling er en oplagt måde at få din målgruppe i tale på. For det er det sprog din modtagers hjerne taler og forstår. Ifølge marketingeksperter bliver […]

tal-i-billeder-levende-streg

TAL I BILLEDER – SKAB FORSTÅELSE

Tal i billeder. Hvis du vil have din modtager til at forstå din vision, skal du tale i billeder. Jeg bliver tit spurgt: Hvordan får jeg sat ord på min vision? […]

boost-kreativ-Levende-Streg

7 LETTE TIPS – BLIV KREATIV PÅ KOMMANDO

Hvordan bliver du kreativ på kommando? Et kreativt tankesæt er et ofte efterspurgt karaktertræk i erhvervslivet. Som leder er det nærmest påkrævet, at du kan tænke ud af boksen – […]