TEGNESERIE SOM VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION

Tegneserie er som format og medie er et hit som virksomhedskommunikation. Du ved det godt! Det tager hjernen længere at tid og mere energi at behandle tekstbaseret eller verbal information i forhold til visuel information!

Nye undersøgelser viser, at den menneskelige hjerne kan behandle, analysere og forstå et billede set i blot 13 millisekunder. Det betyder, at din hjerne er 60.000 gange hurtigere til at behandle visuelt information end til at læse tekst eller høre nogen sige noget. Det forklarer samtidig, hvorfor vi nogle gange skal læse en sætning op til otte gange for virkelig at forstå den.

Læs også: Træn din evnde til dybdelæsning

Du har 8 sekunder

Du har generelt otte sekunder til at skabe interesse for din virksomhedskommunikation, før din modtager er videre. På sociale medier er vi helt nede på 2-3 sekunder!

Faktisk er menneskers koncentrationsevne og attention span dykket de seneste år. Det betyder, at vi mennesker på nuværende tidspunkt har attention span som en guldfisk. Du skal altså være sikker på dit budskab, og du skal være sikker på, at det bliver forklaret visuelt.

25% af hjernekapaciteten

25% af din modtagers (og din egen) hjernekapacitet bruges hele tiden på at behandle visuel information. Det svarer til ca. 20 milliarder neuroner der er dedikeret til at analysere visuel information (ud af de ca. 86 milliarder neuroner, neurologer estimerer den menneskelige hjerne indeholder.

Tegneserier og hulemalerier

Faktisk tyder noget på, at tegneseriernes popularitet ikke er helt fremmed for os mennesker. For det er vores “naturlige” måde at kommunikere på! Forskningen viser nemlig, at mennesker har kommunikeret visuelt i mere end ca. 30.000 (gennem blandt andet hulemalerier). I modsætning til det, er de forskellige skriftsprog “kun” omkring 3.700 år gammel.

Billeder og tekst

Når du skal fortælle din historie, har du basalt set tre muligheder.

  1. Du kan bruge ord i form af tekst (arbitrære symboler som tager tid at forstå) eller tale / tegnsprog.
  2. Du kan bruge billeder (enten still-billeder eller billeder i bevægelse / i sekvens).
  3. Du kan kombinere ord og billeder (tegneserie, film, animation med videre).

Og når du har læst ovenstående, er det efterhånden klart, at levende visuelt materiale er et must for din kommunikation!

Del dette blogindlæg