RESEARCHSTORYTELLING

STORYTELLING – ARKETYPER

Indenfor historiefortælling i virksomheder arbejder man oftest med 6 arketyper af historier. Historier er ikke bare en tam omgang varm luft. Fortællinger er en helt naturlig del af vores hverdag. Samtidig rummer historier værdier, og de afgrænser, hvad der er god og dårlig adfærd. De kommer altså til at virke som en slags socialiseringsværktøj. Derfor giver fortællinger et godt billede af en organisation, en familie eller et samarbejde.

arketyper-business-superhero-Levende-Streg

Storytelling i din virksomhed

Mens den forretningsmæssige måde at kommunikere normalt indbefatter fakta og tal – og bare informerer dine medarbejdere. Så giver storytelling mulighed for, at din modtager selv oplever, hvad disse data betyder rent faktisk betyder.

Læs også: Hvorfor skal du bruge storytelling i din virksomhed?

De forskellige arketyper

Der er forskellige arketyper af historier, som giver dig mulighed for at få forskellige former for meddelelser ud i din organisation. Når du begynder at fortælle din virksomhedshistorie, skal du beslutte, hvilken type historie du ønsker at fortælle.

“Hvem er vi?”

Mennesker har brug for at vide, hvem du er som person – og hvem din virksomhed er, før de kan stole på dig og din forretning.

“Hvorfor er vi her?”

Når mennesker ved, at du er her for at sælge en ide eller et produkt, der vil koste dem penge, tid eller ressourcer – så er dine oplysninger allerede diskrediterede, og din modtager har en forudindtaget mening om dig. Derfor fortæller du denne type historie.

Læringshistorie

Visse ting i livet læres bedst af erfaring. Men da du ikke kan transportere folk til at gennemleve en bestemt oplevelse for at forstå og tage ved lære, er det næstbedste, at fortælle eller vise en historie om det.

Din vision

Store projekter og nye strategier kan være udfordrende at implementere og strukturere – og de kan suge energien ud af selv det mest fremragende team. Derfor skal du fortælle denne type historie.

Values in action

Værdier er altid subjektive. Du bliver nødt til at forklare helt specifikt, hvordan dine værdier kommer til udtryk i hverdagen. Så hvis du f.eks. vil opmuntre dine medarbejdere til at være mere kundeorientere, så skal du illustrere og forklare, hvad det er specifikt, du gerne vil have, de skal gøre anderledes.

Jeg ved hvad du tænker

I denne type historie deler du dine modtagers hemmelige tanker eller mistanker om dig – og fjerner derefter deres indvendinger. Du må bare ikke være for defensiv her.

Kom godt i gang

Det kan være svært at finde ud af, hvilken type historie, du har brug for at fortælle. Den bedste måde at gribe det hele an på, er at starte ud med at afdække MÅLET for din kommunikation. Hvad vil du opnå med din kommunikation?

Vi har lavet denne hurtig model til at afdække dit budskab, så du let kommer i gang. 

Related posts

Facilitering-skabet-fællesskab-facilitation

FACILITERING SKABER ET FÆLLES “VI”

Facilitering hjælper dig med at skabe en følelse af fællesskab omkring din strategi. De fleste virksomheder har efterhånden fanget, at det ofte ikke virker efter hensigten at lave lange strategiske […]

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser, at kun 7% af din kommunikation er […]

visual-storytelling-levende-streg

VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest. Vidste […]

deloitte-levende-streg-tegnefilm

FORSTÅ OG HUSK STRATEGIEN MED TEGNEFILM

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til […]

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – strategisk visualisering. Sæt billeder på dine budskaber og få din målgruppe til at forstå og huske dem bagefter. Levende Streg tegner live til dit møde eller din event. […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]

logo-farver-colors-levende-streg

HVAD SIGER DIN LOGO-FARVE OM DIT FIRMA?

Dit logo er den allervigtigste del af din CVI, din virksomheds visuelle identitet. For ideelt set viser dit logo essensen af din virksomhed. Og her er farven altafgørende. Og selvom […]