STORYTELLING – ARKETYPER

Indenfor historiefortælling i virksomheder arbejder man oftest med 6 arketyper af historier. Historier er ikke bare en tam omgang varm luft. Fortællinger er en helt naturlig del af vores hverdag. Samtidig rummer historier værdier, og de afgrænser, hvad der er god og dårlig adfærd. De kommer altså til at virke som en slags socialiseringsværktøj. Derfor giver fortællinger et godt billede af en organisation, en familie eller et samarbejde.

Storytelling i din virksomhed

Mens den forretningsmæssige måde at kommunikere normalt indbefatter fakta og tal – og bare informerer dine medarbejdere. Så giver storytelling mulighed for, at din modtager selv oplever, hvad disse data betyder rent faktisk betyder.

De forskellige arketyper

Der er forskellige arketyper af historier, som giver dig mulighed for at få forskellige former for meddelelser ud i din organisation. Når du begynder at fortælle din virksomhedshistorie, skal du beslutte, hvilken type historie du ønsker at fortælle.

“Hvem er vi?”

Mennesker har brug for at vide, hvem du er som person – og hvem din virksomhed er, før de kan stole på dig og din forretning.

“Hvorfor er vi her?”

Når mennesker ved, at du er her for at sælge en ide eller et produkt, der vil koste dem penge, tid eller ressourcer – så er dine oplysninger allerede diskrediterede, og din modtager har en forudindtaget mening om dig. Derfor fortæller du denne type historie.

Læringshistorie

Visse ting i livet læres bedst af erfaring. Men da du ikke kan transportere folk til at gennemleve en bestemt oplevelse for at forstå og tage ved lære, er det næstbedste, at fortælle eller vise en historie om det.

Din vision

Store projekter og nye strategier kan være udfordrende at implementere og strukturere – og de kan suge energien ud af selv det mest fremragende team. Derfor skal du fortælle denne type historie.

Values in action

Værdier er altid subjektive. Du bliver nødt til at forklare helt specifikt, hvordan dine værdier kommer til udtryk i hverdagen. Så hvis du f.eks. vil opmuntre dine medarbejdere til at være mere kundeorientere, så skal du illustrere og forklare, hvad det er specifikt, du gerne vil have, de skal gøre anderledes.

Jeg ved hvad du tænker

I denne type historie deler du dine modtagers hemmelige tanker eller mistanker om dig – og fjerner derefter deres indvendinger. Du må bare ikke være for defensiv her.

Kom godt i gang

Det kan være svært at finde ud af, hvilken type historie, du har brug for at fortælle. Den bedste måde at gribe det hele an på, er at starte ud med at afdække MÅLET for din kommunikation. Hvad vil du opnå med din kommunikation?

Vi har lavet denne hurtig model til at afdække dit budskab, så du let kommer i gang. 

Del dette blogindlæg