Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet stueren. Det er nu gyldig kunst på lige linje med malerier, print og tryksager. Og især til virksomheder er en super mulighed for hurtigt at vise sin kernehistorie og kerneværdier.

Vægmalerier til virksomheder
Læs mere om murals og street art
Hvordan er processen med at lave en mural?
Først skal der tales historiefortælling, kontekst, brand, værdier, målsætninger osv. Dernæst skitserer vi et forslag til et vægmaleri, som passer til den væg, du har udtænkt dig til kunstværket. Når skitsen er godkendt går det egentlig tegne- og farvearbejde igang. Vi tegner først et grid på væggen og tegner skitsen op i størrelse. Det kan godt tage lidt tid. Derefter skal der shakes spraymaling dåser til den store guldmedalje, så der kan lægges farve på. Og til allersidst kommer outlinen (den sorte streg udenom).
Den omvendte verden
Netop derfor er det også meget tidskrævende at arbejde med vægmalerier. Og det kan være svært at bedømme, før det er helt færdigt! Du kender det fra en malebog. Det er sjovt at fylde farven ud mellem de sorte streger. Men på et vægmaleri lægger du en masse farve på først – og til sidst kommer den sorte streg. Det kræver øvelse at holde det store overblik og nå i mål med et godt artwork.
Du kan se, hvordan processen foregår her på denne time lapse video, hvor Maria Prohazka laver en Thor mural (ja ham fra comic books) til virksomheden Glaze i kødbyen.
Comic book mural
Hos Levende Streg elsker vi comic books, og vi elsker murals. Derfor går tegneserie-stilen også igen i vores kunst og den måde, vi tegner vægmalerier på – nemlig med den sorte streg helt skarpt optegnet. I stedet for at bruge spray maling til outline (som godt kan stå lidt uskarpt og sjusket), laver vi outlines på vægmalerier med akryl-markers (dvs. store tusser med akrylmaling i). På den måde får vores artworks og murals et helt rent og skarpt udtryk, som oser af kvalitet og lækkerhed.