TEGNESERIER TIL VIRKSOMHEDER

Tegneserier til virksomheder er det nye sort! Nyere hjerneforskning viser, at tegneserier taler til hjernen i en særlig grad. Salget af comic books (tegneserier) og grafiske noveller (boglange comics) stiger og stiger verden over. I Nordamerika alene lød salgstallene i 2016 på mere end 1 milliard dollars. Og nu har comic books og grafiske noveller også fundet vej ind i virksomhedernes kommunikation.

FORRETNINGSPOTENTIALET

Store globale virksomheder som Google (th.), Zappos, Peugeot, Twitter og ebay bruger allerede tegneserier (corporate comic books) både internt og eksternt som en aktiv del af deres kommunikation og reklamer.

Hos Levende Streg mærker vi også tendensen. Virksomhederne har fået øjnene op for, at tegneserier kan noget helt specielt. For selvom mange voksne associerer tegneserier med bøger til børn eller dovne teenagere, så er faktum, at tusindvis af voksne dyrker og elsker genren.

DET SOM TEGNESERIER KAN

Hvor den digitale kommunikation indbyder til multitasking og hurtig absorbering af nyheder, opfordrer tegneserier til at fordybe sig. Tegneserier virker, fordi de er visuelt udtryksfulde og engagerende for læseren. Der er både illustrationer og tekst, de drejer sig om følelser, som er visuelt udpenslede, og læseren læser både horisontalt, vertikalt og skråt.

Tegneserier egner sig altså godt til at formidle et budskab, hvor man gerne vil have modtageren til at gå i dybden for på den måde at opnå forståelse for vigtige eller komplekse detaljer. 

TEGNESERIER TIL PRODUKTUDVIKLING

En af de oplagte måder at bruge tegneserier på - er at bruge dem aktivt i produktudvikling. Du kan f.eks. afprøve dit produkt på potentielle kunder, FØR DU OVERHOVEDET HAR LAVET DET. Og du kan få vigtig feedback, før du rører en finger i produktudviklingen. Det sparer tusindevis af kroner. Eller du kan bruge tegneserier internt i den virksomhed til at skabe forståelse og fælles retning på en produktudvikling.

TEGNESERIER TIL FORANDRINGSLEDELSE

Tegneserier brugt til at illustrere forandringsledelse (change management) er et andet oplagt eksempel, som vores kunder har fået øjnene op for. Ved at fortælle historien om, hvad der skal ændres, hvorfor - og vigtigst af alt, hvad det betyder for den enkelte medarbejder - kan man skabe stor forståelse for et forandringsprojekt. Og du kan få dine medarbejdere med om bord og tage medejerskab på projektet - hvilket er altafgørende for projektets succes.

Giv os et kald, hvis du vil vide mere om, hvordan du kan bruge tegneserier aktivt i din virksomhed.