Storytelling – den bedste historie vinder

Storytelling er vigtigt for din kommunikation. Storytelling er et af tidens buzzwords. Men er historier ikke primært noget, der gælder fortællinger til børn?

Billede fra Pixabay

Nej, storytelling bliver mere og mere udbredt inden for virksomhedskommunikation. Det kan både være i forbindelse med change management, launch af ny virksomhedsstrategi eller f.eks. som ekstern reklame. Og det er ikke så underligt, at virksomheder kaster sig over storytelling i deres kommunikation og brandarbejde.

Fortællinger giver stærk neurologisk respons

Forskning viser, at gode fortællinger fremkalder en stærk neurologisk respons hos os mennesker. Når en historie f.eks. ender lykkelig, udløser belønnings- og følecentret i vores hjerne (det limbiske system) dopamin. Og det får os simpelthen til at føle os mere håbefulde og optimistiske. Du har sikkert prøvet at gå opløftet ud af biografen efter en god film, der endte godt. På samme måde er den strategiske fortælling specielt effektiv til at ændre holdninger og adfærd.

Læs også: Storytelling – få din modtager til at huske

Historier er essentielle

Historier er en essentiel del af menneskers overlevelsesstrategi. I mere end 30.000 år har vi mennesker fortalt historier (først i form af tegninger og sekventiel historiefortælling) og senere med ord. Prøv f.eks. at gå ind og se nogle billeder fra den fantastiske Chauvet-grotte i Frankrig. Selvom om tegningerne på væggene i grotten er mere end 30.000 år gamle , så er de fantastisk godt tegnet.

Chauvethorses

Og fortællinger er så indgroet en del af vores virkelighed og verden, at vi ofte ikke bevidst bemærker, når der fortælles en historie. Vores hjerne slapper af, og vi lader vores ellers meget aktive logiske forsvar falde væk.

Hvad siger din egen-fortælling?

Ser man f.eks. hvad Psychology Today skriver om storytelling og egenfortællinger, så danner vi mennesker vores identitet ved at integrere vores livserfaringer i en internaliseret (indvendig), historie, som vi hele tiden fortæller både andre og os selv. En slags livs-narrativ som kombinerer vores fortid, nutid og fremtid i en sammenhængende fortælling. Og denne fortælling er hele tiden under udvikling og omskrivning.

Hjernen udelukker det, der ikke passer ind

Men vores egenfortællinger bliver ofte begrænsende for os selv og vores udvikling. Og mange gange kommer virksomheder til at løbe hovedet mod en mur i deres kommunikation, fordi de ikke forstår deres medarbejderes egenfortælling. Faktisk kan ansattes egenfortællinger f.eks. komme til at stå i skarp kontrast eller direkte i modsætning til den nye strategi, som formidles oppe fra og ned fra ledelsen. Og så falder et hvert forandringsledelsesinitiativ til jorden.

Det er nemlig sådan, at vi hele tiden selektivt lægger mærke til eller er opmærksomme på de ting, som betyder noget for os og vores egen-fortælling. Vi bemærker hele tiden ting i vores omverden, der er relevante for vores egen fortælling om os selv. Og samtidig ignorerer vores hjerne oplysninger, der ikke passer ind i vores fortælling.

Netop derfor spiller egen-fortællingen en vigtig rolle i alle menneskers hverdag. Og hvis du som virksomhed kan gå ind og få din fortælling til at passe ind i dine medarbejderes, kunders eller interessenter fortælling, så er du nået virkelig langt med din kommunikation.

Del dette blogindlæg

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin