INFOGRAFIK VERSUS DATAVISUALISERING

Infografik og datavisualisering er oppe i tiden, men hvad er egentlig forskellen? Og hvorfor er det, at det er så populært?

DIN HJERNE ELSKER DET

Infographics – også kaldet infografik eller informationsgrafik – er blevet populært i dansk erhvervsliv. Kendte marketing røster spår, at brugen af infografik kun vil vokse. Sociologer refererer til, at nutidens mennesker er “informavores” (videreudvikling af carnivore, der betyder kødædende), altså organismer, der fortærer information.

174 AVISER PÅ EN DAG

Mængden af ​​information vokser hvert minut. Samtidig får modtagerne mindre tid og er mere distræte, fordi vi simpelthen ikke kan håndtere mere information på én dag. Vidste du, at vi i gennemsnit er udsat for oplysninger, der svarer til 174 aviser hver dag?
 
Netop derfor søger vi kommunikation, som går hurtigt, vækker vores nysgerrighed – og budskabet skal gerne kunne konsumeres i en mundfuld. Og det er netop det, en god infografik kan.

60.000 GANGE HURTIGERE END TEKST

Vidste du, at hjernen bearbejder visuel data 60.000 gange hurtigere end tekst? En god infografik formår at fortælle en historie på én side. På den måde kan man formidle et komplekst budskab på en enkel og overskuelig måde.

INFOGRAFIK VS. DATAVISUALISERING

Infografik er brugen af grafik i samspil med tekst til at fortælle en historie, mens datavisualisering handler om visuel fremstilling af data. Typisk kan en infografik indeholde flere forskellige datavisualiseringer.

LÆS MERE OM INFOGRAFIK

Del dette blogindlæg

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin