RESEARCHVISUALISERING

FORDELE VED VISUALISERING – SE DIG SELV SOM VINDER!

Der er mange fordele ved visualisering, og det er faktisk muligt at hjernevaske sig selv til at få mere succes – ved at bruge visualisering!

Men ny forskning har sat fokus på, hvad der adskiller vindende top atleter i forhold til gennemsnitlige atleter. Eller hvad der definerer de dygtigste og bedste medarbejdere i en virksomhed. Og svaret er faktisk ret simpelt. High Performers tænker i billeder. De ser selv som vindere – hver dag!

fordelene-ved-visualisering-Levende-Streg

Hvad er visualisering?

Visualisering betyder både at skabe fysiske billeder i din virkelige verden og at skabe mentale billeder inde i hovedet. Og sidstnævnte er en kraftfuld teknik, der hjælper dig med at manifestere de ting og oplevelser, som du gerne vil have i dit liv. Det er ligesom meget fokuserede dagdrømmende meditationer.

En stor fordel ved at tale og tænke i billeder og bruge sin fantasi mere regelmæssigt er, at du kan kommunikere dine ideer ud hurtigere og med mindre redundans! Folk forstår din mening hurtigere, når de har det samme billede i tankerne, som du har.

Læs også: Visualiser din virksomhedsstrategi

Formålet med at visualisere dine mål er at bane vejen for, at din underbevidsthed tror på, du kan få succes! Sagt mere simpelt, du kan forprogrammere din hjerne til at tro, at det, du ønsker at opnå, vil ske. Det er et bevist faktum, at visualiseringsteknikker kan øge din ydeevne og gøre det muligt for dig at nå dine mål hurtigere og med mindre indsats. Det lyder ret godt, men hvordan virker det?

Din krop bliver omprogrammeret

Ved at skabe billeder i dit sind skaber du nye neurale veje i din hjerne. Den nyeste forskning viser, at når vi bruger mentalte billedet, tolker neuronerne i hjernen billederne, som om de var “virkelige” handlinger. Det betyder, at du får din krop til at opleve din succes, før det er sket.

Nye undersøgelser viser, at patienter, der går igennem visualiseringssessioner hver dag (hvor de visualiserer specifikke muskler trække sig sammen), taber 50 procent mindre styrke i løbet af deres tid i gips, end de patienter, der ikke bruger visualiseringsteknikker i helingsprocessen!

Bryd den kognitive dissonans

Det betyder, at når du visualiserer et mål eller en strategi, skaber du en neurale vej i hjernen. Hjernen genererer impulser, der fortæller din krop, den skal bevæge sig eller udføre en handling. Hjernecellerne arbejder faktisk sammen for at skabe hukommelse og lært adfærd.

Det primer din krop til at handle på den måde, du har forestillet dig. Med andre ord er du igang med at skabe din egen succes. På den måde bryder du den kognitive dissonans, når du forsøger at opnå noget, du ikke tror, er helt muligt – eller måske tror du, du ikke fortjener.

Reducer stress

Visualisering hjælper også med at reducere stress, fordi øvelsen ligner meditation. Det er en form for afslapning, hvor du lader dit sind hvile, mens du stadig bruger det aktivt. Og de billeder, du skaber i dit sind, nedsætter øjeblikkeligt den kognitive dissonans, du måske oplever i løbet af dagen, når du når den tilstand, hvor alfa bølger er til stede i din hjerne.

Alfa bølger er til stede, når din hjerne er i en inaktiv tilstand. Denne tilstand kan skabes ved dagdrømmeri eller bevidst øvelse af mindfulness eller meditation. Den “normale” tilstand i hjernen i løbet af en arbejdsdag er derimod beta-bølger. Det er når din opmærksomhed er involveret i problemløsning og beslutningstagning.

Læs mere:

https://www.forbes.com/sites/theyec/2012/09/26/how-to-visualize-your-new-startup-idea-literally/

https://www.forbes.com/sites/learnvest/2013/07/11/how-to-visualize-your-way-to-a-better-financial-life/

https://blogs.hbr.org/2013/03/when-data-visualization-works-and/

https://www.mindtools.com/pages/article/newCT_94.htm

https://www.vtnews.vt.edu/articles/2011/08/082311-research-goalvisualization.html

Related posts

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – tegnere fra Danmark. Der er efterspørgsel efter tegnere / illustratorer som kan tegne “live” som aldrig før. På Levende Streg oplever en stor efterspørgsel på Live drawing […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]

logo-farver-colors-levende-streg

HVAD SIGER DIN LOGO-FARVE OM DIT FIRMA?

Dit logo er den allervigtigste del af din CVI, din virksomheds visuelle identitet. For ideelt set viser dit logo essensen af din virksomhed. Og her er farven altafgørende. Og selvom […]

comic book Levende Streg berettermodel

DEN BEDSTE BERETTERMODEL – SPARK MÅS SOM SHAKESPEARE!

Berettermodel kan bane vejen for din historie. Et af de mest forenende træk hos os menesker er vores tørst efter gode historier. Vi elsker at høre historier. Vi elsker at […]

brand storytelling levende streg

BRAND STORYTELLING – KRAMME-HORMON VIRKER

Visuel og emotionel brand storytelling er en oplagt måde at få din målgruppe i tale på. For det er det sprog din modtagers hjerne taler og forstår. Ifølge marketingeksperter bliver […]

tal-i-billeder-levende-streg

TAL I BILLEDER – SKAB FORSTÅELSE

Tal i billeder. Hvis du vil have din modtager til at forstå din vision, skal du tale i billeder. Jeg bliver tit spurgt: Hvordan får jeg sat ord på min vision? […]

boost-kreativ-Levende-Streg

7 LETTE TIPS – BLIV KREATIV PÅ KOMMANDO

Hvordan bliver du kreativ på kommando? Et kreativt tankesæt er et ofte efterspurgt karaktertræk i erhvervslivet. Som leder er det nærmest påkrævet, at du kan tænke ud af boksen – […]