Research

Hvad har hjerneforskning og psykologiske studier med illustration, animation og storytelling at gøre?

Hos Levende Streg er vi lidt nørdede på det område. Vi følger med i nyeste forskning og studier, når det kommer til, hvordan mennesker ser, opfatter og tager viden ind. Og vi tilpasser vores produkter derefter. Det er derfor, vores visuelle kommunikation virker!

 

HJERNEN OG DET VISUELLE

Uden du egentlig opfatter det, bruger din hjerne 25 procent af sin kapacitet på at analysere og skabe forståelse af det, den ser.

Ifølge hjerneforskere og neurologer estimeres en normal menneskehjerne til at have cirka 86 mia. neuroner. (Kilde: Bradley Voytek). Derfor er det vigtigt, at du taler til din modtagers hjerne og følelser.

Og i øvrigt er det en myte, at mennesket kun bruger 10 procent af sin hjernekapacitet. Læs mere i denne artikel og check denne seje TED video.

SKAB FØLELSER I DIN MODTAGER

Det hele handler om følelser. I mellemhjernen findes et neucleus (en klynge neuroner), som kaldes amygdala. Amygdala er en del af det, man med et generisk udtryk kalder det limbiske system. Det er den del af hjernen, som har med følelser og instinkt at gøre.

Amygdala hjælper os mennesker med at identificere farer og kan lynhurtigt aktivere vores kamp/flugt mekanisme, hvis noget virker truende. Og nogle dele af det limbiske system er også tæt forbundet med hukommelse (det drejer sig om amygdala og hippocampus). Amygdala har med følelser knyttet til hukommelsen at gøre. Hippocampus har at gøre med konteksten – tid og sted et minde skabes.

Det betyder, at det er vigtigt at skabe en følelser i mennesker, når man gerne vil have, de husker et bestemt budskab. Det kan enten ske ved at chokere, skabe angst og frygt eller skabe en god følelse, som rører din modtager og viser vej.

MIKROUDTRYK ER REN OVERLEVELSE

Mikroudtryk er det, som gør din visuelle kommunikation skarp og letforståelig. Mikroudtryk er et kort og ufrivilligt ansigtsudtryk, vi mennesker viser i splitsekunder. De udtrykker vores følelser. Mikroudtryk kan ikke manipuleres med eller fakes – i modsætning til normale længere ansigtsudtryk. De viser sig ofte i 1/15 til 1/25 af et sekund. Det vil sige, at mikroudtryk er noget, vi afkoder helt ubevidst.

Læs vores indlæg om mikroudtryk eller læs mere om mikroudtryk generelt.

DET VISUELLE PÅVIRKER BUDSKABET MARKANT

Hvad enten du vil det eller ej, så tolker din hjerne, når den ser noget, som virker truende, eller usikkert eller ubehageligt. Og det sætter samtidig markører i dit nervesystem. Oversat til godt dansk – når du ser et billede af en mand, som ser bange ud og kigger angst på et eller andet uden for billedet, så er din hjerne allerede i gang med at afkode faresignaler – og sætte dig i beredskab.

KOMMUNIKATION UDEN STØJ

Netop derfor er det væsentligt at virksomheden begynder at kommunikerer på en måde, som taler til deres modtagers hjerne og hjerte – og i en form uden støj.

I animationsvideoer vælger du selv, hvor meget eller hvor lidt støj, der skal med i din video, og hvordan udtryk, billede og lyd skal sættes sammen.

Det gør, at tegnede og animerede videoer er en populær kommunikationsform hos visionære virksomheder, hvor budskab og historie står helt i centrum. Og hvor der kommunikeres målrettet til modtageren.

MERE RESEARCH

Se denne video: Neuroscience of business storytelling

Se også denne video: 3 Ways the brain creates meaning

Hvis du er interesseret i at høre mere om vores research, så ring til os.