ILLUSTRATIONRESEARCH

TEGNINGER TALER DIN HJERNES SPROG

Tegninger taler til hjernen! Vidste du, at menneskehjernen bruger genkendelighed, når den skal forstå noget ud fra de mange indtryk, den bliver bombarderet med i løbet af en dag? Faktisk identificerer vi mennesker objekter ud fra genkendelige mønstre, såsom cirkler og firkanter. Og det kan du med fordel bruge i din kommunikation.

Billede fra Pixabay.

Hjernen elsker basisformer

Menneskehjernen er skabt sådan, at den finder og genkender simple geometriske former (som en cylinder, cirkel, trekant osv), når den skal analysere og forstå alle de data, som vores øjne registrerer. Prøv f.eks. at tænke på en søstjerne. Hvordan ser den ud? Den ligner en stjerne, ikke? Og på engelsk hedder den også ganske rigtigt en starfish. Den er let at genkende på sin form.

På samme måde er det let at genkende en ikonet for en iPhone – en firkant med runde hjørner. Eller en vaskemaskine – en firkant med en cirkel (lågen) indeni. Det er noget, som billedkunstnere, illustratorer og designere ved og brugt til deres fordel i årevis. De fleste tegnere kombinerer normalt forskellige basis-former i deres skitser – når de tegner alt lige fra dyr til mennesker, biler, bygninger, flyvemaskiner. Og det skal du vide, når du laver din visuelle kommunikation.

tegninger kan opbygges ved at bruge basisformer. Build up your drawings using basic shapes.

Tegninger er et sprog

I virkeligheden svarer det lidt til, at vi har en masse bogstaver i vores talesprog, som kan sammensættes til ord. På samme måde fandt Irving Biederman i 1985 frem til, at der er 24 basis former (geons), som tjener som byggesten, som vi kan sætte sammen på kryds og tværs i tegninger – eller bruge til at genkende alle tænkelige objekter.

Læs også: Forstå og husk strategien med en tegnefilm

Det kanoniske perspektiv

Samtidig virker vores hjerner sådan, at vi per definition forestiller os objekter (som f.eks. en kaffekop) i et let tiltet perspektiv. Altså set skråt fra og lidt oppefra. Men hvordan ved vi nu det så sikkert? Jo, i 1981 drog Stephen Palmer verden rundt og bad alle mulige forskellige mennesker lave tegninger af en kaffekop. Og resultatet var slående. For alle tegningerne var sådan set tegnet ret meget med samme perspektiv, det kanoniske perspektiv.

Det smarte ved det kanoniske perspektiv er, at det giver os mulighed for at se mange forskellige overflader samtidig. Så vi kan f.eks. både se ydersiden af koppen, lidt rundt om koppen og ned i koppen. På den måde får vi simpelthen det bedste og mest genkendelige perspektiv – og den mest genkendelige silhouette. Summa summarum er, at vi mennesker genkender og husker ting bedre, når de vises i det kanoniske perspektiv!

Det giver til gengæld bagslag, når dine ikoner eller billeder altså ikke ligner “godt nok” – eller ikke er hurtige nok at afkode. Og her skulle man så tro, at f.eks. 3D billeder ville være at foretrække. Men det er lige modsat.

Læs også: Live drawing og grafisk facilitering hjælper forståelsen på vej

Hjernen ser i 2D billeder

Hjerne faktisk favoriserer 2D elementer og tegninger over 3D elementer. Det er nemlig sådan, at dine øjne kommunikerer sine input som 2D objekter til hjernen. 3D billeder på f.eks. en skærm kan faktisk nedsætte genkendelige og forståelse.

Netop derfor er 2D animationsfilm og tegninger så virksomme og gode til at forklare indhold. Og det er faktisk slet ikke så dumt at vælge 2D animationer eller tegninger i din kommunikation i stedet for 3D. Det er derimod sund fornuft.

Related posts

LÆR AT TEGNE – TEGNEKURSUS

Lær at tegne i dit team – og få et fælles sprog og fælles fodslag – og gladere medarbejdere, som forstår, hvor din virksomhed skal hen. Og tegning er endda […]

Facilitering-skabet-fællesskab-facilitation

FACILITERING SKABER ET FÆLLES “VI”

Facilitering hjælper dig med at skabe en følelse af fællesskab omkring din strategi. De fleste virksomheder har efterhånden fanget, at det ofte ikke virker efter hensigten at lave lange strategiske […]

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser, at kun 7% af din kommunikation er […]

visual-storytelling-levende-streg

VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest. Vidste […]

deloitte-levende-streg-tegnefilm

FORSTÅ OG HUSK STRATEGIEN MED TEGNEFILM

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til […]

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – strategisk visualisering. Sæt billeder på dine budskaber og få din målgruppe til at forstå og huske dem bagefter. Levende Streg tegner live til dit møde eller din event. […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]