En god måde at blive bedre til at tegne – i forhold til live drawing sessions eller på film – er ved at begynde at tænke mere i ikoner.
Alle ved, hvordan man illustrerer begrebet ”ide”. Det kan være en lysende pære. Men hvordan illustrerer man et begreb som ”product management”? Eller hvad med at forsøge at tegne ”analyse”?
De bedste ikoner, er dem, hvor vi ikke engang behøver tænke over, at det er et ikon. F.eks. skiltet på herre- og dametoilettet eller billedet for førstehjælp.
AT TEGNE BUSINESS BEGREBER
Men når det kommer til illustrationer af business-begreber, bliver det hele mere diffust. For så er man pludselig nødt til at vide, hvad en product manager laver for at kunne illustrere en sådan. Og hvordan illustrerer man lige PR eller HR? Det er netop sådan nogle ting, man googler i sin forberedelse – og så tegner man det.
GRAFISK FACILITERING
Grafisk facilitering er et effektivt værktøj, der bruger ikon-agtige tegninger til at skabe fælles forståelse ved at forenkle komplekst indhold til et sprog, som alle kan forstå. Med grafisk facilitering kan du selv lære at visualisere ideer og tanker med enkle tegninger. Et af de bedste værktøjer er at udvikle dit eget ikon-bibliotek tilpasset dine arbejdsopgaver og behov. På den måde har du altid enkle visualiseringer lige ved hånden, når du skal forklare andre, hvad du tænker.