ANIMATIONSTORYTELLING

DEN BEDSTE BERETTERMODEL – SPARK MÅS SOM SHAKESPEARE!

Berettermodel kan bane vejen for din historie. Et af de mest forenende træk hos os menesker er vores tørst efter gode historier. Vi elsker at høre historier. Vi elsker at fortælle historier. Netop derfor historiefortælling et virkelig godt redskab i marketingssammenhænge. Men hvordan bygger du egentlig en god historie op?

Freytag, Shakespeare og de gamle grækere

Det spørgsmål har Gustav Freytag (tysk forfatter fra 1800-tallet) formodentlig også stillet sig selv, da han i sin tid begyndte at analysere historiestrukturen på alt fra de gamle græske klassikere til Shakespeare.

En berettermodel der hitter

Freytag fandt frem til, at de gamle grækere og Shakespeare byggede deres fortællinger op over den samme struktur. Ud fra sine analyser lavede han sin egen berettermodel eller fortællemodel, som kaldes Freytag’s pyramide. Strukturen er en anelse mere kompleks en Aristoteles’ fortællestruktur (begyndelse – midte – slutning). Til gengæld er den ikke helt så detaljeret som den gængse og velkendt “berettermodellen” (den der ligner en hval), men har samme pointe.

berettermodel levende streg

Freytag’s pyramide

Freytag’s pyramide har istedet 5 punkter, som gør, at denne Freytag’s berettermodel er let at gå til – lettere at bygge sin historie hen over.

Freytag's pyramid berettermodel levende streg
Freytag’s pyramide
  1. Introduktionen – Her introducerer alle vitale aspekter af din fortællingen. hovedplottet og karakterernes baggrundshistorier.
  2. Stigende handling – en række hændelser der fortsætter med at bygge op til det mest interessante og spændende i historien.
  3. Klimakset – hvor hovedpersonens skæbne ændres. Vendepunktet for en historie.
  4. Faldende handling – hovedpersonens og antagonistens konflikt udvikles, hvor førstnævnte enten vinder eller taber til sidstnævnte.
  5. Løsning – når konflikten bliver løst for hovedpersonen, og publikum nyder at blive sat fri fra den spænding og angst, der er opbygget af handlingen.

Til marketing og intern kommunikation?

Men kan denne type struktur virkelig bruges som kommunikationsmodel for f.eks. marketing content, reklamer eller intern kommunikation? Det korte svar er ja!

comic book Levende Streg berettermodel

Det er nemlig sådan, at Freytag’s berettermodel virker fint som grundlag for en spillefilm til biografpublikummet – eller til et 30 sekunders reklamespot. Se f.eks. den meget kendte Budweiser reklame fra Super Bowl for nogle år siden, Puppy love. Hvem sidder ikke med en tårer i øjet?

Kramme-hormon gør forskellen

Men hvorfor skal du som virksomhed eller kommunikationsansvarlig gribe til Freytag’s berettermodel? Du vil da ikke have, at dine medarbejdere eller dine kunder bliver rørt til tårer, vil du? Igen Jo. Det vil du virkelig gerne.

Oxytocin er et hormon, som udskilles, når vi krammer og bygger en fortroligt relation op med et andet menneske. Eller når vi ser en film eller hører en historie, som rører os! Hormonet øger nemlig følelsen af empati, så vi kan mærke og forstå, hvad andre føler.

Læs også: Kramme-hormon der virker

Og samtidig fortæller mængden af hormonet i vores blod noget om, hvor villige vi er til at hjælpe andre – både fysisk og via pengedonationer. Vi mennesker bliver simpelthen mere villige til at købe og hjælpe, når vi har et højt niveau af Oxytocin i kroppen.

Så næste gang du skal have dit budskab ud – så skal du tænke i kramme-hormoner, storytelling og den gode berettermodel!

Related posts

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – tegnere fra Danmark. Der er efterspørgsel efter tegnere / illustratorer som kan tegne “live” som aldrig før. På Levende Streg oplever en stor efterspørgsel på Live drawing […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]

logo-farver-colors-levende-streg

HVAD SIGER DIN LOGO-FARVE OM DIT FIRMA?

Dit logo er den allervigtigste del af din CVI, din virksomheds visuelle identitet. For ideelt set viser dit logo essensen af din virksomhed. Og her er farven altafgørende. Og selvom […]

brand storytelling levende streg

BRAND STORYTELLING – KRAMME-HORMON VIRKER

Visuel og emotionel brand storytelling er en oplagt måde at få din målgruppe i tale på. For det er det sprog din modtagers hjerne taler og forstår. Ifølge marketingeksperter bliver […]

tal-i-billeder-levende-streg

TAL I BILLEDER – SKAB FORSTÅELSE

Tal i billeder. Hvis du vil have din modtager til at forstå din vision, skal du tale i billeder. Jeg bliver tit spurgt: Hvordan får jeg sat ord på min vision? […]

boost-kreativ-Levende-Streg

7 LETTE TIPS – BLIV KREATIV PÅ KOMMANDO

Hvordan bliver du kreativ på kommando? Et kreativt tankesæt er et ofte efterspurgt karaktertræk i erhvervslivet. Som leder er det nærmest påkrævet, at du kan tænke ud af boksen – […]

ironman-mødelokale-linspiration-evende-streg

NÅR MØDELOKALET BOOSTER DIN INSPIRATION

Møder kan dræbe al inspiration. De fleste af os tilbringer en stor del af arbejdsdagen i møder. Undersøgelser viser, at mellemledere vurderes at bruge omkring 35% af deres arbejdsdag på […]