ANIMATIONSTORYTELLING

DEN BEDSTE BERETTERMODEL – SPARK MÅS SOM SHAKESPEARE!

Berettermodel kan bane vejen for din historie. Et af de mest forenende træk hos os menesker er vores tørst efter gode historier. Vi elsker at høre historier. Vi elsker at fortælle historier. Netop derfor historiefortælling et virkelig godt redskab i marketingssammenhænge. Men hvordan bygger du egentlig en god historie op?

Freytag, Shakespeare og de gamle grækere

Det spørgsmål har Gustav Freytag (tysk forfatter fra 1800-tallet) formodentlig også stillet sig selv, da han i sin tid begyndte at analysere historiestrukturen på alt fra de gamle græske klassikere til Shakespeare.

En berettermodel der hitter

Freytag fandt frem til, at de gamle grækere og Shakespeare byggede deres fortællinger op over den samme struktur. Ud fra sine analyser lavede han sin egen berettermodel eller fortællemodel, som kaldes Freytag’s pyramide. Strukturen er en anelse mere kompleks en Aristoteles’ fortællestruktur (begyndelse – midte – slutning). Til gengæld er den ikke helt så detaljeret som den gængse og velkendt “berettermodellen” (den der ligner en hval), men har samme pointe.

berettermodel levende streg

Freytag’s pyramide

Freytag’s pyramide har istedet 5 punkter, som gør, at denne Freytag’s berettermodel er let at gå til – lettere at bygge sin historie hen over.

Freytag's pyramid berettermodel levende streg
Freytag’s pyramide
  1. Introduktionen – Her introducerer alle vitale aspekter af din fortællingen. hovedplottet og karakterernes baggrundshistorier.
  2. Stigende handling – en række hændelser der fortsætter med at bygge op til det mest interessante og spændende i historien.
  3. Klimakset – hvor hovedpersonens skæbne ændres. Vendepunktet for en historie.
  4. Faldende handling – hovedpersonens og antagonistens konflikt udvikles, hvor førstnævnte enten vinder eller taber til sidstnævnte.
  5. Løsning – når konflikten bliver løst for hovedpersonen, og publikum nyder at blive sat fri fra den spænding og angst, der er opbygget af handlingen.

Til marketing og intern kommunikation?

Men kan denne type struktur virkelig bruges som kommunikationsmodel for f.eks. marketing content, reklamer eller intern kommunikation? Det korte svar er ja!

comic book Levende Streg berettermodel

Det er nemlig sådan, at Freytag’s berettermodel virker fint som grundlag for en spillefilm til biografpublikummet – eller til et 30 sekunders reklamespot. Se f.eks. den meget kendte Budweiser reklame fra Super Bowl for nogle år siden, Puppy love. Hvem sidder ikke med en tårer i øjet?

Kramme-hormon gør forskellen

Men hvorfor skal du som virksomhed eller kommunikationsansvarlig gribe til Freytag’s berettermodel? Du vil da ikke have, at dine medarbejdere eller dine kunder bliver rørt til tårer, vil du? Igen Jo. Det vil du virkelig gerne.

Oxytocin er et hormon, som udskilles, når vi krammer og bygger en fortroligt relation op med et andet menneske. Eller når vi ser en film eller hører en historie, som rører os! Hormonet øger nemlig følelsen af empati, så vi kan mærke og forstå, hvad andre føler.

Læs også: Kramme-hormon der virker

Og samtidig fortæller mængden af hormonet i vores blod noget om, hvor villige vi er til at hjælpe andre – både fysisk og via pengedonationer. Vi mennesker bliver simpelthen mere villige til at købe og hjælpe, når vi har et højt niveau af Oxytocin i kroppen.

Så næste gang du skal have dit budskab ud – så skal du tænke i kramme-hormoner, storytelling og den gode berettermodel!

Related posts

TEGNINGER TALER DIN HJERNES SPROG

Tegninger taler til hjernen! Vidste du, at menneskehjernen bruger genkendelighed, når den skal forstå noget ud fra de mange indtryk, den bliver bombarderet med i løbet af en dag? Faktisk […]

LÆR AT TEGNE – TEGNEKURSUS

Lær at tegne i dit team – og få et fælles sprog og fælles fodslag – og gladere medarbejdere, som forstår, hvor din virksomhed skal hen. Og tegning er endda […]

Facilitering-skabet-fællesskab-facilitation

FACILITERING SKABER ET FÆLLES “VI”

Facilitering hjælper dig med at skabe en følelse af fællesskab omkring din strategi. De fleste virksomheder har efterhånden fanget, at det ofte ikke virker efter hensigten at lave lange strategiske […]

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser, at kun 7% af din kommunikation er […]

visual-storytelling-levende-streg

VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest. Vidste […]

deloitte-levende-streg-tegnefilm

FORSTÅ OG HUSK STRATEGIEN MED TEGNEFILM

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til […]

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – strategisk visualisering. Sæt billeder på dine budskaber og få din målgruppe til at forstå og huske dem bagefter. Levende Streg tegner live til dit møde eller din event. […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]