ILLUSTRATIONVISUALISERING

NÅR MØDELOKALET BOOSTER DIN INSPIRATION

Møder kan dræbe al inspiration. De fleste af os tilbringer en stor del af arbejdsdagen i møder. Undersøgelser viser, at mellemledere vurderes at bruge omkring 35% af deres arbejdsdag på møder. Og for lederne ser det endnu værre ud. De kan bruge så meget som halvdelen af deres dag i mødelokalet! Og det tærer på energien og højner stressniveauet.

Skab kreativt rum

Der findes mange gode råd om, hvordan du selv kan booste din energi og dit kreative niveau i løbet af din arbejdsdag. Men hvorfor ikke bruge møder og mødelokaler til at finde inspiration og energi. Brug tiden i mødelokalet til at få nye idéer, og til at tænke ud af boksen!

For at få fornyet din og dine medarbejderes energi kræver det, at der er kreativ plads! Og hvis du ikke allerede har tænkt kreative mødelokaler ind i din strategi, så er det måske på tide nu!

ironman-mødelokale-levende-streg

Du skal overveje…

  • Hvilket formål skal mødelokalet tjene? (få eller mange deltagere?)
  • Arbejder dine medarbejdere bedst i små grupper eller i større grupper?
  • Er mødelokalet til internt eller eksternt brug? Eller begge dele?
  • Skal mødelokalet være let eller komme til eller må det ligge lidt længere væk?

Et mødelokale der booster energi og samarbejde

Der kan være en vis logik i at have mødelokaler, som udelukkende er til internt brug. På den måde kan du nemlig sørge for at indarbejde visuelt materiale og design i lokalet, som virker befordrende for arbejdsglæde, selvtillid, samarbejde, intern strategi, inspiration, effektivitet med videre. Mødelokalet skal være et sted, som booster dine medarbejderes inspiration og energi – for ellers mister du momentum!

Derudover skal du naturligvis også have eksterne mødelokaler til rådighed. Mødelokaler, som er målrettet kunder og deres oplevelse af dit brand.

Belysning er vigtigt for produktiviteten

De fleste af os tænker ikke over det til daglig. Men den rigtige belysning er altafgørende for, at du kan bruge din kognitive kapacitet til fulde på jobbet og derhjemme. Det rigtige løs højner faktisk arbejdsfokus med mere end 15%!

Du ved sikkert, at det er vigtigt for dit indre ur, at du får nok dagslys til hverdag. Fordi dagslys kommer ind gennem vores øjne og bliver omdannet til kemi oppe i hjernen. Kemi som gør, at vores to hjernehalvdele kommunikerer rigtigt sammen, at vi kan sove bedre om natten, at tænker mere positivt og kan modstå stress. Og når du er mere veludhvilet og positiv, så arbejder du mere effektivt. De positive effekter er så mange, at de ikke er til at overse!

Skab inspiration med farver

Samtidig viser forskning, at farver kan være med til at skabe inspiration, arbejdsglæde og højne produktiviteten og positivismen. Orange farver virker f.eks. opkvikkende og giver energi. Grøn kan være med til at kickstarte de kreative processer. Hvid er en god farve til at åbne et rum op. Og farven blå kan virke beroligende. Men vælg dine farver med omhu. For meget farve på én gang kan virke stressende og forvirrende.

Navnet

De fleste virksomheder ved godt, at mødelokalet er der, hvor der er mulighed for at skabe sand synergi mellem medarbejdere. Men mange virksomheder kommer ikke længere i den kreative proces, end at finde på et “sjovt” eller “anderledes” navn til deres mødelokale. Og selvfølgelig kan navnet være med til at løfte samarbejdet. Men navnet alene kan ikke gøre det. Der skal handling bag navnet – og det skal passe til temaet i mødelokalet!

Hvis du f.eks. kalder dit mødelokale for London, hvorfor så ikke have en rød telefonboks som indgang til lokalet?

mødelokale i Kødbyen

Skab et tema

Temaer er gode til at skabe momentum til at tænke ud af boksen. Derfor kan det være en god idé at starte med at tænke i temaer for dine mødelokaler. Hvilken følelse vil du gerne have, dine medarbejdere får inde i et lokale? Skal de sidde med følelsen af, at alt kan lade sig gøre, og at kun fantasien sætter grænser? Eller skal de sidde med følelsen af, at alt bare er kedeligt i blå og grå farver. Hvad tror du virker bedst for arbejdsglæde og de gode idéer?

Vægdekoration og design

Mantraer, visualiseringer og design kan være en god (og let) måde at skabe momentum og god energi med. Vi mennesker bruger ca. 25% af vores hjernekapacitet på hele tiden at afkode visuelle input og information. Hvorfor ikke bruge den viden som løftestang? Vi ved alle, hvor vigtigt det er for ens velbefindende at omgive sig med smukke og inspirerende ting, billeder og design.

Læs mere: Vægdekoration med superkræfter!

Kreativt mindspace skaber nye idéer

Supervægteren ISS har f.eks. set logikken i et kreativt og inspirerende sted, hvor medarbejdere får kreativ inspiration og finder frirum til at tænke ud af boksen. Deres bud på det kreative rum hedder Corporate Garage.

Related posts

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser at kun 7% af din kommunikation er […]

visual-storytelling-levende-streg

VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest. Vidste […]

deloitte-levende-streg-tegnefilm

FORSTÅ OG HUSK STRATEGIEN MED TEGNEFILM

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til […]

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – strategisk visualisering. Sæt billeder på dine budskaber og få din målgruppe til at forstå og huske dem bagefter. Levende Streg tegner live til dit møde eller din event. […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]

logo-farver-colors-levende-streg

HVAD SIGER DIN LOGO-FARVE OM DIT FIRMA?

Dit logo er den allervigtigste del af din CVI, din virksomheds visuelle identitet. For ideelt set viser dit logo essensen af din virksomhed. Og her er farven altafgørende. Og selvom […]

comic book Levende Streg berettermodel

DEN BEDSTE BERETTERMODEL – SPARK MÅS SOM SHAKESPEARE!

Berettermodel kan bane vejen for din historie. Et af de mest forenende træk hos os menesker er vores tørst efter gode historier. Vi elsker at høre historier. Vi elsker at […]