RESEARCHSTORYTELLING

STORYTELLING – FÅ DIN MODTAGER TIL AT HUSKE

Storytelling vinder mere og mere indpas hos virksomheder – både til internt og eksternt brug. Men hvad er storytelling, og hvorfor skal du bruge det i din virksomhed?

Hvad er storytelling?

Storytelling er en af de helt grundlæggende og naturlige måder, vi mennesker kommunikerer med hinanden på.

Gennem mere end 30.000 år har mennesker fortalt historier gennem billedersekvenser og tegninger. Og historiefortællingerne har ikke bare været en del af hyggen omkring bålet. Historiefortællingen har været et helt essentielt værktøj til at skabe overlevelse for arten og stammen – og til at skabe socialisering i samfundet.

Mennesker fortæller historier, kunst fortæller historier, tv fortæller historier, annoncer fortæller historier. Vi bruger hele tiden storytelling som del af vores daglige liv. Bare tænk på de gamle hulemalerier, Bayeux tapetet, kalkmalerier, tegneserier, tv-serier, film og animationer.

Din modtager “oplever” din historie

God historiefortælling er eminent til at flytte din modtager over i en oplevelsestilstand – som skaber forståelse og følelser i din modtagers krop og hjerne. Og det her helt essentielt, hvis du vil have din modtager til at forstå og huske dit budskab.

Læs også: Her er dine storytelling arketyper

Følelser er knyttet til hukommelsen

Følelserne, forståelsen og hukommelsen er nemlig tæt knyttet til det limbiske system i vores hjerne. Det er her, vores hjerne bestemmer, hvad der føles rart – eller hvad der er en trussel. Hvis noget er rart og skaber resonans i vores krop, så husker vi det med glæde. Modsat, hvis noget er væmmeligt og ubehageligt, kan det overstyre vores system og skabe traumer, som forplanter sig dybt i vores sind og i vores hukommelse. Så du skal helt klart gå efter at skabe følelser.

Storytelling som marketingsværktøj

Historiefortælling inden for markedsføring og marketing handler ikke kun om at fortælle en historie. Det handler ikke kun om at lave en nye video eller en ny annonce, som gør brug af historiefortælling. Det handler meget mere om, at fortælle din samstemmende historie om dit brand på tværs af flere kanaler. Tænk bare på ikonografiske brands som Malboro eller Jack Daniels.

Hvorfor skal du bruge storytelling i din virksomhed?

Du skal bruge storytelling som virkemiddel til at få din virksomhedskommunikation til at fænge. Du skal bruge historiefortælling til at skabe forståelse, og til at din modtager husker dit budskab. Fordi vi mennesker husker information langt bedre, når den kommer i form af en visuel historie med billeder eller tegninger, end hvis den er formidlet som en liste af fakta eller en lang faglig tekst.

Vi mennesker bruger hele tiden 25% af vores hjernekapacitet på at afkode visuel information. Til gengæld er mennesker 60.000 gange hurtigere til at afkode visuelt information end til f.eks. at læse eller at høre information.

Related posts

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – tegnere fra Danmark. Der er efterspørgsel efter tegnere / illustratorer som kan tegne “live” som aldrig før. På Levende Streg oplever en stor efterspørgsel på Live drawing […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]

logo-farver-colors-levende-streg

HVAD SIGER DIN LOGO-FARVE OM DIT FIRMA?

Dit logo er den allervigtigste del af din CVI, din virksomheds visuelle identitet. For ideelt set viser dit logo essensen af din virksomhed. Og her er farven altafgørende. Og selvom […]

comic book Levende Streg berettermodel

DEN BEDSTE BERETTERMODEL – SPARK MÅS SOM SHAKESPEARE!

Berettermodel kan bane vejen for din historie. Et af de mest forenende træk hos os menesker er vores tørst efter gode historier. Vi elsker at høre historier. Vi elsker at […]

brand storytelling levende streg

BRAND STORYTELLING – KRAMME-HORMON VIRKER

Visuel og emotionel brand storytelling er en oplagt måde at få din målgruppe i tale på. For det er det sprog din modtagers hjerne taler og forstår. Ifølge marketingeksperter bliver […]

tal-i-billeder-levende-streg

TAL I BILLEDER – SKAB FORSTÅELSE

Tal i billeder. Hvis du vil have din modtager til at forstå din vision, skal du tale i billeder. Jeg bliver tit spurgt: Hvordan får jeg sat ord på min vision? […]

boost-kreativ-Levende-Streg

7 LETTE TIPS – BLIV KREATIV PÅ KOMMANDO

Hvordan bliver du kreativ på kommando? Et kreativt tankesæt er et ofte efterspurgt karaktertræk i erhvervslivet. Som leder er det nærmest påkrævet, at du kan tænke ud af boksen – […]