RESEARCHSTORYTELLING

STORYTELLING – FÅ DIN MODTAGER TIL AT HUSKE

Storytelling vinder mere og mere indpas hos virksomheder – både til internt og eksternt brug. Men hvad er storytelling, og hvorfor skal du bruge det i din virksomhed?

Hvad er storytelling?

Storytelling er en af de helt grundlæggende og naturlige måder, vi mennesker kommunikerer med hinanden på.

Gennem mere end 30.000 år har mennesker fortalt historier gennem billedersekvenser og tegninger. Og historiefortællingerne har ikke bare været en del af hyggen omkring bålet. Historiefortællingen har været et helt essentielt værktøj til at skabe overlevelse for arten og stammen – og til at skabe socialisering i samfundet.

Mennesker fortæller historier, kunst fortæller historier, tv fortæller historier, annoncer fortæller historier. Vi bruger hele tiden storytelling som del af vores daglige liv. Bare tænk på de gamle hulemalerier, Bayeux tapetet, kalkmalerier, tegneserier, tv-serier, film og animationer.

Din modtager “oplever” din historie

God historiefortælling er eminent til at flytte din modtager over i en oplevelsestilstand – som skaber forståelse og følelser i din modtagers krop og hjerne. Og det her helt essentielt, hvis du vil have din modtager til at forstå og huske dit budskab.

Læs også: Her er dine storytelling arketyper

Følelser er knyttet til hukommelsen

Følelserne, forståelsen og hukommelsen er nemlig tæt knyttet til det limbiske system i vores hjerne. Det er her, vores hjerne bestemmer, hvad der føles rart – eller hvad der er en trussel. Hvis noget er rart og skaber resonans i vores krop, så husker vi det med glæde. Modsat, hvis noget er væmmeligt og ubehageligt, kan det overstyre vores system og skabe traumer, som forplanter sig dybt i vores sind og i vores hukommelse. Så du skal helt klart gå efter at skabe følelser.

Storytelling som marketingsværktøj

Historiefortælling inden for markedsføring og marketing handler ikke kun om at fortælle en historie. Det handler ikke kun om at lave en nye video eller en ny annonce, som gør brug af historiefortælling. Det handler meget mere om, at fortælle din samstemmende historie om dit brand på tværs af flere kanaler. Tænk bare på ikonografiske brands som Malboro eller Jack Daniels.

Hvorfor skal du bruge storytelling i din virksomhed?

Du skal bruge storytelling som virkemiddel til at få din virksomhedskommunikation til at fænge. Du skal bruge historiefortælling til at skabe forståelse, og til at din modtager husker dit budskab. Fordi vi mennesker husker information langt bedre, når den kommer i form af en visuel historie med billeder eller tegninger, end hvis den er formidlet som en liste af fakta eller en lang faglig tekst.

Vi mennesker bruger hele tiden 25% af vores hjernekapacitet på at afkode visuel information. Til gengæld er mennesker 60.000 gange hurtigere til at afkode visuelt information end til f.eks. at læse eller at høre information.

Related posts

FARVECIRKEL – LÆR AT SAMMENSÆTTE FARVER

En farvecirkel og farver – er det ikke for børn? Nej, farver er en væsentlig del af vores hverdag. Vidste du, at vi drager vi konklusioner om farve på 1/20-del […]

TEGNINGER TALER DIN HJERNES SPROG

Tegninger taler til hjernen! Vidste du, at menneskehjernen bruger genkendelighed, når den skal forstå noget ud fra de mange indtryk, den bliver bombarderet med i løbet af en dag? Faktisk […]

LÆR AT TEGNE – TEGNEKURSUS

Lær at tegne i dit team – og få et fælles sprog og fælles fodslag – og gladere medarbejdere, som forstår, hvor din virksomhed skal hen. Og tegning er endda […]

Facilitering-skabet-fællesskab-facilitation

FACILITERING SKABER ET FÆLLES “VI”

Facilitering hjælper dig med at skabe en følelse af fællesskab omkring din strategi. De fleste virksomheder har efterhånden fanget, at det ofte ikke virker efter hensigten at lave lange strategiske […]

kropssprog-ansigtsmimik-levende-streg

KROPSSPROG OG ANSIGTSMIMIK I DIN KOMMUNIKATION

Hvad har kropssprog, ansigtsmimik og virksomhedskommunikation med hinanden at gøre? Og hvorfor skal du overhovedet tænke over det i din virksomhedskommunikation? Studier viser, at kun 7% af din kommunikation er […]

visual-storytelling-levende-streg

VISUEL STORYTELLING ER FREMTIDEN

Visuel storytelling er fremtidens kommunikationsform. Den visuelle kommunikation boomer frem og står foran en slags guldalder på nuværende tidspunkt. Bare se på sociale platforme som Youtube, Instagram og Pinterest. Vidste […]

deloitte-levende-streg-tegnefilm

FORSTÅ OG HUSK STRATEGIEN MED TEGNEFILM

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt internt og eksternt af virksomheder. Filmene bruges blandt andet til at visualisere alt lige fra virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til […]

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – strategisk visualisering. Sæt billeder på dine budskaber og få din målgruppe til at forstå og huske dem bagefter. Levende Streg tegner live til dit møde eller din event. […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]