trygfonden-levende-streg-dansk-tegnefilm

DANSK TEGNEFILM TIL FOLKESKOLEN

Levende Streg har lavet en dansk tegnefilm i samarbejde med TrygFondens Børneforskningscenter om effektive redskaber til at styrke elevers sprog og læseforståelse. Tegnefilmen er lavet som del af en videnspakke rettet mod ledere, lærere og pædagoger på EMU.dk.

Tegnefilm til ledere, lærere og pædagoger

Videoen samler og formidler forskningsbaseret viden om, hvordan ledere, lærere og pædagoger kan arbejde med at støtte elever med svage kompetencer i sprog og læseforståelse.

Videnspakken er baseret på en omfattende forskningskortlægning, som TrygFondens Børneforskningscenter har udarbejdet for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). Animationsfilmen forklarer de tre indsatser, som har størst effekt på elevernes sprog og læseforståelse.

Læs mere: Animationsfilm er løsningen på GDPR

Dansk tegnefilm om sprog og læseforståelse

Det ligger lige til højrebenet, at TrygFondens Børneforskningscenter har valgt en dansk tegnefilm til at formidle nogle af resultaterne i deres videnspakke. Tegnefilm er nemlig gode til at formidle emner, som er tunge eller komplekse. Animerede film giver et let overblik – de er simpelthen med til at gøre emnet lettere at forstå og dermed mere interessant.

Læs mere: Visuel storytelling er fremtiden

Storytelling med likable hovedpersoner

Animationsfilmen er lavet med forskellige hovedpersoner som omdrejningspunkt. Det gør emnet mere forståeligt, at det ses fra forskellige synspunkter – og det gør det muligt at fange modtagerens opmærksomhed og empati.

Og specielt empatien er vigtig. For det er den, der er motivator for, at undervisningsprofesionelle vil bruge tid på at tilegne sig nye redskaber til undervisningen.

Læs også: Kramme-hormon der virker

Animationsfilm bliver mere og mere udbredt

Tegnefilm bliver mere og mere anvendt af både undervisnings instanser og virksomheder – til at visualisere alt lige fra læringsstrategier, værktøjer, virksomhedsstrategier, produktudvikling, brugerrejser, medarbejder læring – og naturligvis til ekstern branding, rekruttering og reklame. Men hvordan kan det være, at tegnefilm virker så godt?

Kort fortalt handler det om, at kommunikation skal være appellerende og overskueligt at se på. For vi mennesker kan lide at se på ting, som umiddelbart og intuitivt giver mening for os og skaber overblik. Når kommunikation er sammensat på den måde, skaber det en langt bedre forståelse.

Læs også: Forstå og husk strategien med tegnefilm