RESEARCHVISUALISERING

BIG DATA VISUALISERING

big data visualisering Der bliver talt meget om big data visualisering (eller big data visualization). Findes det virkelig? Kan det bruges til noget? Hvorfor skal jeg bruge visualiseringer af dataen? Læs videre her og få svarene.

BIG DATA

Flere og flere mennesker bevæger sig rundt på internettet på f.eks. søgemaskiner, webshops og sociale medier. Vi deler store mængder data. Og her taler vi ikke kun billeder og opdateringer.

Vi efterlader digitale fingeraftryk, hver gang vi googler et par sko, køber en fly-billet eller besøger et website. Og det bliver alt i alt til en kæmpe suppe med data. Big data.

INTERNET OF THINGS

Men det stopper ikke her. Hvis du har din mobiltelefon på dig (og hvem har ikke det i disse dage), og du går ind i en butik, bliver det registreret af virksomheden. Når du dropper forbi biblioteket, eller din lokale indkøbsmand bliver det registreret via din telefon.

Overalt, hvor du har din telefon med, bliver du “tracket” og dine vaner brugt som data. Det hedder “internet of things”. Og det findes allerede.

DU BLIVER TRACKET

Det betyder f.eks. at folk, der gerne vil starte – lad os sige en café – kan gå ind og finde information om, på hvilke gader på bykortet der er flest mennesker, som kommer forbi. Og dermed HVOR deres nye café skal placeres for at få flest kunder i butikken. Smart ikke?

DIGITALE FINGERAFTRYK BLIVER TIL DATA

Alle disse mennesker med deres digitale fodaftryk er potentielle kunder eller interessenter. Og deres efterladte informationer på nettet eller i den virkelige verden via mobil, giver helt nye muligheder for virksomheder – helt uden at bryde regler om databeskyttelse.

Forestil dig for eksempel, at du lige har været inde og kigge på flybilletter på SAS. Men du har ikke købt noget. Ved den lejlighed er der blevet lagt cookies på din computer. Næste gang du besøger SAS’s website, er dine flybilletter på magisk vis steget.

Eller næste gang du står i Føtex, får du måske en sms om, at nu kan du få gode opskrifter til download, hvis du mangler inspiration til aftensmaden.

BIG DATA ER GULD VÆRD FOR VIRKSOMHEDERNE

Slår man virksomhedsdata sammen med big data, sidder man på en guldgrube som firma.

Via indsamling af denne type information kan man forudsige trends og tendenser blandt kunder og deres kunders kunder. På den måde kan firmaer komme på forkant med trends – og udbyde lige præcis det, forbrugere står og efterspørger.

BIG DATA VISUALISERING – INFO GJORT FORSTÅELIG

Mængden af information kan hurtigt blive fuldstændig uoverskueligt, når en virksomhed skal kigge på big data. For big data er en stor pærevælling af interne / eksterne / strukturerede / ustrukturerede informationer. Og det kan ofte være svært at spotte trends og tendenser ud fra så store mængder data. Man kan ikke se skoven for bare træer.

Og netop her kan visualiseringer hjælpe. Ved data visualisering bliver data og tal overskuelige at se på. Det gør dataene gennemsigtige og lette at forstå. På den måde skaber big data visualiseringerne overblik – og giver virksomheden mulighed for at træffe de rigtige beslutninger baseret på reelle, målbare data, som er forklaret visuelt.

HVAD GØR BIG DATA VISUALISERINGER GODE?

Nye undersøgelser viser, at big data visualiseringer er lette at huske – og gør et stort indtryk, hvis der inkorporeres et menneskeligt-genkendeligt objekt. Dvs. hvis informationerne indeholder enten fotografier, billeder af mennesker eller tegnede figurer.

En dårlig datavisualisering er en visualisering, der er pakket med både billeder og tekst – men hvor overskueligheden ikke findes. Her gælder det: ”less is more”.

VI KAN HJÆLPE MED AT VISUALISERE DATA

Levende Streg er et professionelt bureau fokuseret på visuel kommunikation. Vi har kontor på Vesterbro i København, Danmark. Vi hjælper vores danske og internationale kunder med at visualisere komplekse emner og gøre dem spændende og letforståelige. Vi er specialiserede i tegnede og animerede videoer, men udbyder også explainer videoer, big data visualisering, illustrationer og live drawing events.

LÆS MERE OM VISUALISERING

Related posts

GDPR-animationsfilm-Levende-Streg

ANIMATIONSFILM ER LØSNINGEN PÅ GDPR

Animationsfilm kan løse din virksomheds udfordringer med overtrædelse af GDPR-regler. Vi har alle hørt om GDPR (General Data Protection Regulation), som EU indførte – og som trådte i kraft i […]

vægmaleri-graffiti-levende-streg-mural

VÆGMALERI TIL VIRKSOMHEDER

Vægmalerier (eller murals) er blevet mere og mere trendy over de seneste år. For graffiti er ikke længere noget, man bare ser på gaden. Graffitien er kommet indendørs og er blevet […]

LIVE DRAWING OG GUERILLA MARKETING

Guerilla marketing… Hvad har det med live drawing at gøre? På Levende Streg er vi ofte ude at tegne live til alt fra eksterne konferencer og seminarer til interne strategi-sessioner. […]

Levende-Streg-live-drawing-graphic-recording

LIVE DRAWING – TEGN DIN EVENT SUCCES

Live drawing – tegnere fra Danmark. Der er efterspørgsel efter tegnere / illustratorer som kan tegne “live” som aldrig før. På Levende Streg oplever en stor efterspørgsel på Live drawing […]

visualize-your-vision-80-kernefortælling-levende-streg

VISUALISER DIN KERNEFORTÆLLING

En virksomheds kernefortælling er den fortælling, som forklarer en virksomheds eksistensberettigelse. Det er fortællingen om, hvad der der unikt for din virksomhed, og hvad der skaber værdi for den. Jeg […]

video-seo-levende-streg

HUSKER DU AT LAVE SEO PÅ DIN VIDEO?

SEO til din video er nøjagtigt lige så vigtigt for din video, som det er for din landing page. Hvis du ikke allerede nu tænker søgemaskineoptimering (SEO) ind i din […]

Gentænk din CVI - rethink your visual identity

GENTÆNK DIN CVI – EN ITERATIV DESIGN CYKLUS

CVI’en er en vigtig byggesten for din virksomheds branding både udadtil og indad i din organisation. Men CVI, Corporate Visual Identity, er et vidt begreb, som bruges og misbruges i flæng […]

logo-farver-colors-levende-streg

HVAD SIGER DIN LOGO-FARVE OM DIT FIRMA?

Dit logo er den allervigtigste del af din CVI, din virksomheds visuelle identitet. For ideelt set viser dit logo essensen af din virksomhed. Og her er farven altafgørende. Og selvom […]

comic book Levende Streg berettermodel

DEN BEDSTE BERETTERMODEL – SPARK MÅS SOM SHAKESPEARE!

Berettermodel kan bane vejen for din historie. Et af de mest forenende træk hos os menesker er vores tørst efter gode historier. Vi elsker at høre historier. Vi elsker at […]

brand storytelling levende streg

BRAND STORYTELLING – KRAMME-HORMON VIRKER

Visuel og emotionel brand storytelling er en oplagt måde at få din målgruppe i tale på. For det er det sprog din modtagers hjerne taler og forstår. Ifølge marketingeksperter bliver […]

tal-i-billeder-levende-streg

TAL I BILLEDER – SKAB FORSTÅELSE

Tal i billeder. Hvis du vil have din modtager til at forstå din vision, skal du tale i billeder. Jeg bliver tit spurgt: Hvordan får jeg sat ord på min vision? […]

boost-kreativ-Levende-Streg

7 LETTE TIPS – BLIV KREATIV PÅ KOMMANDO

Hvordan bliver du kreativ på kommando? Et kreativt tankesæt er et ofte efterspurgt karaktertræk i erhvervslivet. Som leder er det nærmest påkrævet, at du kan tænke ud af boksen – […]