TEGNESERIER TIL PRODUKTUDVIKLING

Tegneserier bruges mere og mere til produktudvikling i virksomheder. Hvis du har læst vores side: Tegneserier til virksomheder, så ved du, at brugen af tegneserier er stigende. Og mens flere uddannelsesinstitutioner begynder at bruge tegneserier som del af undervisningen, er erhverslivet også ved at fange trenden.

Innovative kæmper bruger dem allerede

Mange globale virksomheder begynder at indse, at virksomhedstegnesrier kan være en del af vejen frem, når der skal udvikles nye produkter eller services i deres virksomhed. Men hvorfor tegneserier? Svaret kommer her nedenfor.

Tegneserier sparer penge i produktudvikling

Når kreative giganter som Google, Twitter, ebay og Zappos går forrest og bruger tegneserier aktivt i deres produktudvikling eller i interne forandringsprocesser, så er det jo ikke kun, fordi det er et “sjovt” eller “kreativt” format. Nej! Det er fordi de ved, at det spare penge på den lange bane – og fordi det gør at udviklingen går hurtigere og bliver bedre.

Vi har lavet den her tegneserie, så du kan se, hvad vi mener:

Innovative virksomheder sparer tid og penge med tegneserier

Forestil dig dette scenarie: Din virksomhed har fået en ide til at udvikle et nyt produkt, og de har indsamlet data omkring efterspørgsel og potentielle kunder. Nu skal produktet bygges som beta-version. Men vent nu lidt! Hvad hvis du kunne teste din it-løsning og din funktionalitet, før du overhovedet rører en finger?

Test din ide med tegneserier

Det kan du allerede! Det er det, de store virksomheder gør! Sammen med professionelle tegnere, laver de en tegneserier, hvor de viser deres ideelle målgruppe avatar, som bruger deres produkt. På den måde viser de, hvad produktet kan gøre for målgruppen. Hvordan det løser målgruppens problem.

Tegneserien laves i samarbejde med dit team af produktudviklere, og vises herefter til din fokusgruppe (dine potentielle nye kunder, din målgruppe). De giver med det samme feedback og idéer til, hvad der er godt og dårligt ved din løsning. Og hvordan der måske mangler noget, eller noget er overflødigt.

Få værdifuld feedback tidligt i dit projekt

Nu kan du gå tilbage og ændre din tegneserie, og vise den til en ny fokusgruppe – og igen få feedback. Og så er du faktisk rimelig klar til at begynde det reelle arbejde med din beta-version, som nu allerede er væsentligt længere i processen, end du ville have været uden tegneserien. Kan du se pointen?

Vis din ide til verden

Forestil du har en ny idé til et produkt. Men at skabe den ægte vare som du kan vise folk, og at teste den er dyrt. Du vil gerne vide, hvad folk tænker, før du investerer mere tid og penge i projektet. Du har brug for at få feedback fra kolleger, fra folk som skal hjælpe dig med det produkt, fra potentielle kunder, fra interessenter.

Du ved hvilke problemer dit produkt vil løse i potentielle kunders liv. Du har en fornemmelse af hvordan dit product føles og ser ud. Du har ideer til prissætning og kundeplaner – men det er stadig kun oppe i DIT hoved! Og det er her, du har brug for historiefortælling og visualisering kombineret til at dele din idé.

Få buy-in fra kolleger og ledere

En masse globale spillere i erhvervslivet bruger tegneserier eller storyboards til at skabe en historie i deres team, teste den på potentielle kunder – og når de føler, de har fat i noget rigtigt, præsenterer de tegneserien eller storyboardet for bestyrelsen eller ledere.

Tegneserier på tværs af kultur og sprog

Mange af de virksomheder vi arbejder sammen med, bruger aktivt tegneserier til at kommunikere på tværs af kulturer og sprog, både internt og eksternt i deres virksomhed. Og det er en af de store fordele ved at bruge illustrationer i din kommunikation.

Del dette blogindlæg